BIVV-voorstel slag in het gezicht van jonge chauffeurs
21-10-2011
CD&V volksvertegenwoordiger Jef Van den Bergh is niet te spreken over het BIVV-voorstel om onervaren chauffeurs te verbieden om ’s nachts te rijden of om leeftijdsgenoten mee te nemen in hun auto.
Door te verbieden om leeftijdsgenoten mee te nemen, viseert men duidelijk één specifieke doelgroep: de jeugd. Of gaat men een 40-jarige die net zijn rijbewijs heeft behaald ook verbieden om zijn leeftijdsgenoten mee te vervoeren? Het BIVV vertrekt vanuit onderzoeksresultaten waaruit blijkt dat één op de zeven jongeren tijdens het eerste jaar na het behalen van het rijbewijs bij een ongeval betrokken geraakt. Dat 6 op de 7 jongeren mee getroffen worden door een dergelijke algemene maatregel, lijkt hen niet te deren. Merk trouwens op dat het ongevalsrisico voor mannelijke jonge bestuurders nog het dubbele is dan voor vrouwelijke jonge bestuurders. Gaan we dan – in de BIVV-logica – ook aparte maatregelen voor jongens en meisjes invoeren??
De statistieken zijn duidelijk, het probleem van de oververtegenwoordiging van jonge chauffeurs in de ongevallenstatistieken mag niet geminimaliseerd worden. CD&V-volksvertegenwoordiger Jef Van den Bergh kaartte dit eerder al meermaals aan.
Jef Van den Bergh: “We moeten inzetten op andere acties die minstens even succesvol kunnen zijn, maar die de jeugd niet discrimineren en/of betuttelen. Hiervoor heeft CD&V een WeekendOngevallenActiePlan (WOAP) uitgewerkt.”
In dit plan wordt de focus gelegd op veilig uitgaan in de eigen buurt, op aangepast nachtelijk openbaar vervoer, op het verhogen van de pakkans voor snelheids-, alcohol- en drugsovertredingen en op een aangepaste rijopleiding. Tijdens die rijopleiding moet er naast de technische opleiding (hoe bestuur ik een auto?) méér aandacht komen voor het opbouwen van rijervaring. Opvallend is immers dat hoe minder kilometers iemand op z’n teller heeft staan, hoe meer risico hij loopt op een ongeval. Vanaf ca. 2500 kilometer ervaring blijkt het ongevalsrisico drastisch te dalen. Een langere opleidingsperiode om meer rijervaring op te doen, is daarom aangewezen (bv. één jaar), eventueel gekoppeld aan een registratie van de afgelegde kilometers. Om iedereen de kans te bieden om op 18 jaar over een rijbewijs te beschikken, vaak essentieel voor de arbeidsmarkt, kan de leeftijd waarop men kan starten met het leren rijden, verlaagd worden tot 16 jaar. Tijdens de opleiding gelden de beperkingen zoals ze vandaag bestaan.
Een rijbewijs is een document dat de garantie moet zijn op voldoende rijgeschiktheid. Na het halen van een rijbewijs nog beperkingen opleggen, is in strijd met dat principe. De bestaande regelgeving dat zware overtredingen tijdens de eerste 2 jaar naar het behalen van een rijbewijs extra streng worden aangepakt is wel een goede maatregel, maar blijkt vandaag helaas quasi een lege doos te zijn. Jef Van den Bergh zal in het parlement initiatieven nemen om dit te verbeteren.
Jef Van den Bergh: “Jongeren moeten worden gestimuleerd - en niet gestigmatiseerd - om zich als verantwoordelijke chauffeurs te gedragen. Dit hangt niet alleen samen met een juiste mentaliteit, maar ook met een kwalitatief hoogstaande rijopleiding, een voldoende hoge subjectieve pakkans en een gepaste bestraffing.”