Bijna kwart miljoen MOBIB 65+-kaarten uitgereikt
27-03-2014
De uitrol van het nieuwe registratie-, ticketing- en boordcomputer – systeem voor De Lijn (ReTiBo) zit op schema. Bijna een half miljoen 65-plussers werden al uitgenodigd om hun MOBIB-kaart aan te vragen. Bijna de helft deed dat ondertussen. Volgende maand start de test om de MIVB-10-rittenkaart op te laden op de MOBIB-65+. Vandaag is ruim drie kwart van het voertuigenpark uitgerust met de nieuwe technologie: bijna 2 700 bussen en 226 trams. Zo zijn tegen eind dit jaar alle voertuigen volledig uitgerust met het nieuwe systeem.
Vier deelprojecten op schema
Sinds september 2013 worden de MOBIB-kaarten 65+ uitgereikt. Vandaag hebben 493.315 65-plussers een brief gekregen die hen uitnodigt om hun oude kaart te vervangen. 232.594 hebben de MOBIB-kaart al aangevraagd. De uitrol zit met 50 000 uitnodigingen per week op kruissnelheid. Tegen september zullen alle 65-plussers over een MOBIB-kaart beschikken en kunnen ze registreren op bus en tram.
In april starten de eerste testen of de MOBIB-kaarten van De Lijn compatibel zijn met de kaarten van de MIVB. Het gaat om de MIVB-10-rittenkaart. Het is de bedoeling om het gebruik van de kaart in de toekomst uit te breiden naar andere vormen van gedeeld vervoer zoals bvb de Cambio voertuigen en de Blue-bikes.
De uitrusting van de voertuigen ligt voor op de afgesproken timing: nu is al ruim 77 procent van het voertuigenpark uitgerust. Tot slot hebben De Lijn en AWV in het najaar van vorig jaar met succes verkeerslichtenbeïnvloeding via korteafstandsradio (KAR) getest via de nieuwe boordcomputer. Tien bussen op het traject tussen Brussel en Leuven testen het systeem momenteel.
Project afgerond begin 2016
Vanaf 2015 ontvangen klanten bij aankoop of verlenging van een abonnement een nieuwe MOBIB-kaart. Tegen 2016 zullen alle abonnementen, Lijnkaarten en biljetten vervangen zijn door de nieuwe kaarten. Dan zullen ook alle verkoopsautomaten vernieuwd zijn. Eind dit jaar zullen alle voertuigen volledig uitgerust zijn. Dit houdt de plaatsing van de boorcomputers, de aanraakschermen voor de chauffeurs en de validatietoestellen in. Op vandaag is al ruim drie kwart van de voertuigen uitgerust ; dat zijn bijna 2700 bussen en 226 trams. Het oude, huidige systeem en het nieuwe ReTiBo-systeem (Registratie-, ticketing- en boordcomputer) zullen in de overgangsfase naast elkaar bestaan. In de loop van 2016 verdwijnt het oude systeem.
Het eengemaakt ticketingsysteem samen met de andere vervoersaanbieders zal eveneens in 2016 ingevoerd worden.
ReTiBo
Het consortium THV Prodata Systems – Prodata Mobility Systems – Fabricom GDF Suez staat samen met De Lijn in voor deze vernieuwingsoperatie. De Tijdelijke Handelsvereniging (THV) Profa kreeg de opdracht om in te staan voor de installatie van de apparatuur voor de MOBIB-kaart in de voertuigen van De Lijn, de verkoopsautomaten, de ontwikkeling van de bijhorende software en de nodige opleidingen voor het personeel. Het gaat om 4 500 boordcomputers, 4 500 touchscreens (aanraakschermen) voor de chauffeurs, 12 000 contactloze kaartlezers voor de reizigers en 65 verkoopautomaten. Daarnaast moeten alle reizigers van De Lijn een nieuwe MOBIB-kaart krijgen.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits : “De uitrol van het nieuwe registratie-, ticketing- en boordcomputersysteem voor De Lijn zit nu op kruissnelheid. Die is een grote vernieuwingsoperatie in het belang van een betere registratie van de gebruikers van De Lijn. Dankzij ReTiBo zullen er nauwkeurige cijfers voorhanden zijn die de Lijn zullen helpen om het aanbod nog beter op de vraag van de gebruikers af te stemmen. Tegelijk met de uitrol van ReTiBo wordt ook het voertuigenpark vernieuwd en worden nieuwe tramlijnen aangelegd.”