Bijna 7 op 10 mensen in armoede vindt moeilijk werk door mobiliteitsbeperkingen
08-02-2013
67% van mensen in armoede geeft aan dat mobiliteit een grote drempel vormt bij het vinden van werk. Ook vrijetijdsactiviteiten, boodschappen doen, medische zorg en familiebezoek lijden onder de beperkte mogelijkheid van deze doelgroep om zich vlot en duurzaam te verplaatsen. De resultaten komen uit het onderzoek dat Mobiel 21 en het Netwerk tegen Armoede hebben uitgevoerd in het kader van het Actieprogramma ‘MOBIKANSEN – Duurzame mobiliteit voor mensen in armoede’ in opdracht van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits.
MOBIKANSEN is een project om mensen in armoede mobieler te maken. Dat is niet altijd even evident. Het doel is het gebruik van duurzame vervoermiddelen te vergroten en vormingsmogelijkheden en praktijkervaringen aan te bieden, samen met vormingswerkers en ervaringsdeskundigen in de armoede.
Om de noden en behoeften van mensen in armoede in kaart te brengen is er een online onderzoek gevoerd bij 153 organisaties (OCMW’s, verenigingen waar armen het woord nemen, CAW’s enz.), een tiental diepte-interviews, vele overlegrondes binnen het Netwerk tegen Armoede en een reeks individuele en collectieve gesprekken.
Uit dat onderzoek blijkt dat voor de helft van de organisaties die met kansarmen werken ‘mobiliteit’ geen prioritair thema is, hoewel 92% van de mensen in armoede zelf aangeeft er toch veel moeilijkheden mee te hebben. Het is een belangrijk thema, want bijna zeven op de tien van mensen in armoede geeft aan dat mobiliteit een drempel vormt bij de zoektocht naar werk. Beperkingen zijn er ook voor de vrije tijd, boodschappen, medische zorg, boodschappen en bezoek aan de familie of vrienden.
Als het over de vervoermiddelen zelf gaat dan gaan de meeste vragen van mensen in armoede over het gebruik van de bus (84%), de trein (46%), de fiets (41%) en de auto (39%). De helft van de vragen gaat over financiële aspecten (bv. “Ik heb geld nodig voor de bus.”), terwijl de andere helft van de vragen betrekking heeft op administratie (bv. “Hoe vraag ik een abonnement aan?”), informatie (bv. “Ik begrijp de tijdstabel van de bus niet.”) of advies op maat (bv. “Hoe moet ik naar … gaan?”).
Els Van den Broeck, projectmedewerker van Mobiel 21: “Het werd snel duidelijk dat het niet mobiel zijn veel mensen in armoede nog meer in de marge duwt en dat heeft dan weer negatieve gevolgen voor hun welzijn en zelfbeeld. Om deze mensen op weg te helpen, start het Actieprogramma ‘MOBIKANSEN’ dit voorjaar met vijf concrete demonstratieprojecten in Vlaanderen. Drie projecten situeren zich in een landelijke omgeving en twee projecten in een stedelijke context.”
1. ‘Er op UiT’ in Erpe-Mere en omstreken (Oost-Vlaanderen): verbetering van deelname aan vrijetijdsactiviteiten in het kader van de UiTpas door een beter vervoersaanbod.
2. ‘Beter bereik’ in Zarren (West-Vlaanderen): aanpakken van vervoersarmoede in de Westhoek met focus op de (bel)bus en de mindermobielencentrale (MMC).
3. ‘Meer OV en MMC’ in Houthalen-Helchteren (Limburg): verbeteren en stimuleren van deelname aan het openbaar vervoer via vorming en informatie.
4. ‘Voluit voor fietsen’ in Deurne Noord (Antwerpen): uitbreiden en structureel verankeren van lopende en succesvolle fietsinitiatieven aangevuld met themawerking rond mobiliteit en gezondheid.
5. ‘De weg naar werk’ in Brugge (West-Vlaanderen): verhoging van de kansen op de arbeidsmarkt voor mensen in armoede door een verbeterde mobiliteit van en naar het werk (alle vervoersmodi).
De demonstratieprojecten starten in het voorjaar van 2013 en zullen gemiddeld anderhalf jaar duren. In het voorjaar van 2014 zullen de eerste resultaten beschikbaar zijn. Zo trachten Mobiel 21 en het Netwerk tegen Armoede met steun van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits mensen in armoede letterlijk en figuurlijk op weg te zetten naar een betere deelname aan de maatschappij aan de hand van een toegankelijke, veilige, en duurzame mobiliteit.
Vlaams minister Hilde Crevits : “Het is belangrijk dat mensen in armoede zich vlot en duurzaam kunnen verplaatsen. Maar in de praktijk levert dat soms problemen op. Met de selectie van deze vijf voorbeeldprojecten in Vlaanderen willen we het thema mobiliteitsarmoede aandacht geven en opportuniteiten bieden. Het doel is lokale noden en vragen vanuit de verenigingen mee op te vangen en op korte termijn resultaten te boeken die nadien inspirerend kunnen zijn voor andere verenigingen.”