Reeds lang zijn er duidelijke klachten over de werking en de bereikbaarheid van de dienst DG handicap. Mensen moeten vaak tientallen keren bellen voor ze iemand aan de lijn krijgen, de behandeltermijnen voor de erkenning verlopen traag,...En dat is onaanvaardbaar, vindt minister Peeters die onlangs deze bevoegdheid overnam.
Daarom wil hij in de laatste maanden van deze legislatuur nog zoveel mogelijk doen om de dienst efficiënter en klantvriendelijker te maken. Op korte termijn worden 38 tijdelijke medewerkers en 28 vaste medewerkers aangeworven. Die 66 medewerkers worden prioritair ingezet voor de telefooncentrale. Verder wordt een actieplan opgesteld om de interne werking van de dienst verder te verbeteren en de behandeltermijn van aanvragen verder te verlagen.
Dat actieplan wordt op basis van een grondige evaluatie opgesteld en kan begin februari uitgevoerd worden. Het plan focust op enkele kernpunten waaronder
- de interne werking van de dienst verbeteren;
- de behandeltermijnen van aanvragen verder te verlagen;
- de telefonische bereikbaarheid verbeteren.
Voor het actieplan zal door de DG Handicap worden overlegd met verschillende stakeholders zoals de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap en de vakbonden. De Hoge Raad wil graag betrokken worden bij nieuwe initiatieven voor personen met een handicap of dossiers die een impact kunnen hebben op personen met een handicap. Minister Peeters kijkt uit naar een constructieve samenwerking met de Hoge Raad in de komende maanden.
Meer info: www.krispeeters.be
>> Voorganger liep weg van problemen. Kris Peeters zoekt neemt verantwoordelijkheid wel op
>> Sociaal tarief