Kris Peeters bracht als Minister van personen met een handicap vandaag een bezoek aan de Directie-generaal Personen met een handicap. Hij nam poolshoogte van de voortgang van het actieplan dat hij in januari lanceerde en dat het functioneren en de klantvriendelijkheid van de dienst moet verbeteren.
“Begin dit jaar werd door verschillende instanties aan de alarmbel getrokken over de werking van de Directie-Generaal Personen met een Handicap. Het is onaanvaardbaar dat mensen tientallen keren moeten bellen voor ze iemand aan de lijn krijgen", vindt Kris Peeters. In januari heeft hij daarom een actieplan gelanceerd om de dienst efficiënter en klantvriendelijker te maken.
Kris Peeters: "Vandaag zien we de eerste positieve resultaten, met een betere telefonische bereikbaarheid en kortere behandelingstermijnen. We hebben het maximale gedaan dat we konden in de laatste maanden van de legislatuur, maar het werk is nog niet af. Het aantal dossiers in behandeling kan nog verder naar beneden en de opvolging kan nog sneller. Ik hoop dat mijn opvolger op dit departement verder zal gaan op de weg die we de afgelopen maanden zijn ingeslagen.”
Reeds lang komen er klachten binnen over de werking en de bereikbaarheid van de DG Handicap. De behandeltermijn van dossier werd teruggebracht tot 180 dagen, maar de bereikbaarheid van de dienst bleef een groot probleem. Slechts 18% van telefonische oproepen werden beantwoord in 2018.Minister Peeters lanceerde daarom eind januari een actieplan om de bereikbaarheid en de werking van de dienst te verbeteren. Het plan volgde op eerdere maatregelen, zoals de aanwerving van extra personeelsleden, een audit en de voorbereiding van een nieuw IT-systeem.
Voor het actieplan werd gewerkt op de aanbevelingen die de auditor formuleerde. Bovendien werd er nauw overlegd met professoren, de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap en met de vakbonden. In het actieplan werden – in tegenstelling tot een vorig actieplan – concrete doelstellingen vastgelegd die behaald moeten worden tegen 1 mei. Zo is het mogelijk om de vooruitgang van het actieplan te meten. Minister Peeters stelde vandaag vast dat er vooruitgang is geboekt wat betreft de bereikbaarheid en behandelingstermijnen. Drie van de vijf targets van het actieplan liggen binnen handbereik, en één target werd zelfs al gehaald. Slechts voor één doel is nog een extra versnelling nodig om het doel met zekerheid te halen.
Doelen van het actieplan en hun stand van zaken:
- De hoeveelheid dossiers voor de inkomensvervangende tegemoetkoming of integratietegemoetkoming (IVT/IT) in behandeling (met of zonder medisch onderzoek) moet afnemen van 34.600 in januari naar 30.900 in mei. In april daalde het aantal tot 31.143, een daling van 10 procent.
- De hoeveelheid dossiers IVT/IT in behandeling zonder medisch onderzoek moet afnemen van 12.800 naar 6.700. Tot nog toe werd al een daling met een kwart gerealiseerd, tot 9.470 dossiers.
- Het percentage dossiers die binnen de 6 maanden afgerond zijn, moet stijgen van 67% naar 74%. In april ging het al om 73 procent.• Het percentage parkeerkaarten dat binnen de 3 maanden wordt afgeleverd moet toenemen van 58% naar 66%. Dat doel werd al gehaald. In april werden 71 procent van de parkeerkaarten binnen de termijn afgeleverd.
- Het aantal opgenomen telefoons moet verdubbelen van 780 naar 1500. Dit is ongeveer het aantal unieke bellers per dag, zodat in principe iedereen geholpen kan worden. In maart ging was er al een stijging tot 989 opgenomen telefoons, een stijging met meer dan een kwart.
Interne werking verbeteren
Naast een betere bereikbaarheid en een snellere opvolging, streeft het actieplan ook naar het verbeteren van de interne werking van de DG Handicap. Op de acht actiepunten werd de afgelopen maanden vooruitgang geboekt, wat zicht vertaalt in de betere externe werking van de dienst.
- De uitvoering van de aanbevelingen van de interne audit. Het gaat onder meer om de ondersteuning van de interne werking door de managementcapaciteit te versterken op het vlak van businessinformatie, kwaliteitsmanagement en juridische ondersteuning. Verder worden de rollen en opdrachten van alle medewerkers en van de basisteams verduidelijkt.
- De versterking van de telefonische beschikbaarheid. Door de aanwerving van bijkomende calltakers moet het tegen mei mogelijk zijn om 1.500 telefoons per dag af te handelen.
- Het IT-systeem zal vervangen worden tegen 2023. De eerste stap ernaartoe is een voorstudie die is opgestart. Nog dit jaar moet de ontwikkeling van het nieuwe systeem starten.
- Een aantal typedocumenten wordt gemoderniseerd. Dat moet de leesbaarheid voor de gebruiker verhogen.
- De online contactformulieren worden gebruiksvriendelijker gemaakt.
- In het Finto-gebouw is naast het centrale dienst ook het Brusselse kantoor gevestigd, waar soms lange wachtrijen zijn. De capaciteit is verhoogd en de openingsuren zijn verruimd. Er is bovendien een andere toegang bijgekomen om de dienstverlening te verbeteren.
- De tool my handicap wordt uitgebreid en gebruiksvriendelijker gemaakt. Via die tool kunnen personen met een handicap en instellingen zoals ziekenfondsen en OCMW’s zelf een aantal taken uitvoeren
- Samenwerking met ziekenfondsen versterken om de snelheid van de dienstverlening te verbeteren.
Verhoging uitkeringen
Naast de verbetering van de dienstverlening, wordt ook gewerkt aan hogere uitkeringen voor personen met een handicap. Via de verdeling van de welvaartsenveloppe – die door de sociale partners en de ministerraad is goedgekeurd – wordt de inkomensvervangende tegemoetkoming in categorie I en II met 2 procent opgetrokken in juli van dit jaar en nog eens 1,2 procent in januari 2020. Voor mensen in categorie III gaat het om een verhoging van 1 procent in januari 2020.
“Die verhoging met 3,25 procent is een belangrijke stap, maar moeten gevolgd worden door verdere verhogingen in de toekomst. Een onderzoek van het Planbureau dat ik vorig jaar liet uitvoeren, concludeerde dat de inkomensvervangende tegemoetkoming met 30 procent moet opgetrokken worden om boven de armoededrempel te liggen”, besluit Kris Peeters.