Audiovisuele sector afwezig bij prinselijke missie naar Verenigde Staten
31-05-2013
Het programma van de prinselijke missie naar Los Angeles en San Francisco wordt samengesteld door het Flanders Investment and Trade. Gezien de successen van de US releases van de Vlaamse films in 2012, was er vanuit de audiovisuele sector interesse om deel te nemen aan de missie. De focus van de missie lag echter op biotech, i-Cleantech, multimedia, cleantech en interieurdesign. Bijgevolg was er geen audiovisuele luik van de missie en werden er geen B2B afspraken georganiseerd. Op vraag van de Franse tegenhanger van het FIT, het Agence Walonne à l'Exportation, en het Agentschap voor Buitenlandse Handel werd in laatste instantie wel een audiovisueel luik aan het programma toegevoegd met een bezoek aan Disney, Google, en een seminarie “what Belgian has to offer in de film industry”. Omwille van de te korte tijdspanne, konden mensen uit de audiovisuele sector niet meer inschrijven en werden er geen B2B-afspraken georganiseerd.
Johan Verstreken betreurt dit: “Dit is een gemiste kans voor de kleine spelers in de audiovisuele sector. Los Angeles is het mekka van de Amerikaanse filmindustrie, en een prinselijke missie opent ongetwijfeld deuren voor de deelnemers”.
Minister Peeters erkent dat er ongetwijfeld opportuniteiten zijn voor de audiovisuele sector in de Verenigde Staten, maar om hier een doeltreffend beeld van te hebben is een uitgebreid marktonderzoek van en door de sector vereist. F.I.T. is graag bereid het VAF en Screen Flanders te adviseren bij de selectie van mogelijke kandidaten in de Verenigde Staten en in andere landen.