• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

05 juli 2019

Meisjes kiezen meer dan ooit voor Techniek en Wetenschappen

Thema: Onderwijs

Beleidsniveau: Vlaanderen

Lees voor

Meer en meer meisjes kiezen dankzij het STEM-actieplan van Hilde Crevits voor een wetenschappelijke richting op school. Dit is een goed signaal voor de Vlaamse arbeidsmarkt.  Die heeft steeds meer nood aan mensen met een opleiding in wiskunde, techniek en exacte wetenschappen. 

Nog nooit kozen zoveel meisjes in Vlaanderen voor een STEM-opleiding in de 2de graad en 3de graad van het secundair onderwijs. Ook bij de overstap van secundair naar hoger onderwijs is het aandeel meisjes dat verder studeert in een STEM-studierichting fors toegenomen op 6 jaar tijd. Bij de academische bachelor benadert het aandeel vrouwen zelfs de 40%.  Het zijn enkele opvallende bevindingen uit de 5de editie van de ‘STEM-monitor’ die vandaag door Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits werd gelanceerd. De cijfers bewijzen dat het STEM-actieplan efficiënt en effectief is.

Om loopbanen in wiskunde, exacte wetenschappen, engineering en techniek te stimuleren, stippelde de Vlaamse Regering een STEM-actieplan uit tot 2020. STEM ofwel ‘Science, Technology, Engineering and Mathematics’ is een internationaal letterwoord dat staat voor een waaier aan technologische, technische, wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en beroepen gaande van ingenieurs, technici, wetenschappers, laboranten tot chemische procesoperatoren, elektriciens, mecaniciens en lassers. De Vlaamse arbeidsmarkt heeft vandaag nood aan meer mensen met een STEM-profiel. Met de toenemende digitalisering en technologisering zal die vraag alleen maar toenemen. Daarom werd de STEM-monitor ontwikkeld om inzicht te geven in de evoluties en de inspanningen in kaart te brengen.

Positief rapport met gekende aandachtspunten
Uit de STEM-monitor 2019 (schooljaar 2017-2018) blijkt dat meer en meer jongeren de keuze maken voor een opleiding techniek en wetenschappen. STEM groeit in het secundair onderwijs opnieuw in de 2de graad en in de 3de graad. Daar waar in het schooljaar 2010-2011 (refertejaar) nog 53.806 jongeren instroomden in een richting techniek of wetenschappen in de 2de of de 3de graad, ging dit in 2017-2018 over 55.153 leerlingen (plus 1.300 leerlingen). Met dalende leerlingenaantallen in het secundair onderwijs omwille van de demografie (bijna 3.600 leerlingen) en een stijgend aandeel van STEM is het duidelijk dat het STEM-Actieplan 2012-2020 zijn effectiviteit en efficiëntie bewijst.

Daarbij valt vooral het percentage meisjes op in STEM-studierichtingen in het secundair onderwijs. Ten opzichte van 2010-2011 is hun aandeel met bijna 4 procentpunt toegenomen in de 3de graad (van 27% naar 31,27%). Ook het aandeel STEM-diploma’s in het secundair onderwijs groeit aan met 2 procentpunt t.o.v. de nulmeting. In het ASO met meer dan 4 procentpunt. Inmiddels stroomt meer dan de helft van de leerlingen in ASO uit met een STEM-diploma: een toename van 51,1% in schooljaar 2010-2011 naar 55,5% in schooljaar 2017-2018.

Toch zijn er ook belangrijke verschillen tussen de onderwijsvormen in het secundair onderwijs. Zo  stijgen de leerlingenaandelen in het TSO voor STEM-studierichtingen ook maar minder sterk dan in het ASO (1ste leerjaar 2de graad: van 36.1% in 2010-2011 naar 37,6% in 2017-2018). In ASO stijgt vooral ‘Wetenschappen-wiskunde’. In TSO  groeien o.a. ‘Industriële wetenschappen’, ‘Industriële ICT’ en ‘Chemie’, maar ook ‘Elektromechanica’. Voor BSO is er een bescheiden groei van het aandeel leerlingen in het eerste leerjaar van de tweede graad (van 40,5% in 2010-2011 naar 41,8% in 2017-2018). In het BSO blijven er grote opportuniteiten in  de studierichtingen ‘Bouw’, ‘Koeling en Warmte’, ‘Lassen-constructie’ en ‘Houtbewerking’. Allemaal STEM-opleidingen met tekorten op de arbeidsmarkt. ‘Elektrische installaties’ en, ‘Auto’ en ‘Mechanisch Onderhoud’ winnen leerlingen.

Ook in het hoger onderwijs vinden studenten vlotter de weg naar technische, wetenschappelijke en wiskundige opleidingen. Zo is er een stijging in vergelijking met academiejaar 2010-2011 van het aandeel jongeren dat instroomt in STEM-studierichtingen. Het genderverschil blijft bestaan al neemt het aandeel vrouwen stapsgewijs toe. In de academische bachelor benadert het aandeel STEM-vrouwen 40%. Opmerkelijk is de stijging STEM-meisjes die in vergelijking met 2010-2011 met een STEM-diploma het secundair onderwijs verlaten en in het hoger onderwijs aan een STEM-opleiding in het  hoger onderwijs beginnen. De algemene STEM-instroom in het hoger onderwijs vanuit STEM-richtingen in het secundair onderwijs staat nu op net geen 47%!

STEM-doelstellingen in zicht

Deze positieve evoluties zorgen er voor dat de 5 doelstellingen die voor 2020 geformuleerd waren door het STEM-platform komen stilaan in zicht of zijn zelfs al behaald. Met nog 3 jaarmetingen te gaan, is dit zeker haalbaar. Voor het secundair onderwijs zal de impact van de modernisering secundair onderwijs en duaal leren op kruissnelheid ongetwijfeld ook nog een rol spelen.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits : “Het is goed dat meer en meer jongeren voor techniek en wetenschappen kiezen. STEM is dan ook een blijver in het onderwijslandschap en de nieuwe eindtermen die in september 2019 worden ingevoerd in de eerste graad van het secundair onderwijs bevatten dan ook specifieke STEM-eindtermen. Het maatschappelijke belang van STEM dat zich dag aan dag manifesteert in onder meer klimaat, gezondheid, innovatie, welzijn en waar binnen onderwijs dus al zes jaar op wordt ingezet, krijgt vanaf dan een structurele onderbouw. We staan ook klaar om de scholen en leerkrachten te ondersteunen met een sterke STEM-didactiek die samen mét de STEM-scholen is uitgewerkt."

Met de modernisering van het secundair onderwijs wordt STEM bovendien een apart domein, met het oog op verdere studies of een job op de arbeidsmarkt. "Dit zal de zichtbaarheid verder verhogen en het innovatieve imago nog versterken. Ook in duaal leren is er veel aandacht voor STEM-opleidingen en krijgen jongeren de kans om hun kennis onmiddellijk in een reële werksituatie om te zetten. Deze beide maatregelen gaan dan ook een positieve impact hebben op een verdere toename van het  aantal STEM-leerlingen en dat is hoopvol nieuws voor onze bedrijven die nu en in de toekomst nood hebben aan gepassioneerde STEM-afgestudeerden,” zegt Crevits.

Voorzitter STEM-platform Françoise Chombar: “Het bewijs is geleverd. Veranderingen zijn mogelijk. Het is mogelijk het STEM-domein ook door meisjes te laten inpalmen. Ze zijn daarin even goed dan de jongens. Het is ook mogelijk de totale belangstelling voor STEM te doen toenemen. En dat is goed want alles wijst erop dat de nood aan STEM de komende jaren nog fenomenaal gaat toenemen. Daarom zijn we blij dat de nieuwe eindtermen een STEM-basis voorzien voor iedereen (STEM for All). Daarnaast moeten we het aantal STEM-afgestudeerden verder opdrijven, en veel meer volwassenen laten instromen in STEM-beroepen en opleidingen.”

Meer info: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/stem

 

  • Onderwijs
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord