Academisering lerarenopleiding is zoveelste losse flodder
27-10-2011
De Standaard berichtte op 26 oktober 2011 over de uitgelekte nota van de minister van Onderwijs over hoe de lerarenopleidingen aantrekkelijker kunnen gemaakt worden voor jongeren. Daarin wordt het voorstel gelanceerd om de lerarenopleidingen te verlengen tot vier jaar. “Zonder een inhoudelijk debat te voeren” stelt Vlaams volksvertegenwoordiger Kathleen Helsen verbaasd vast. “Ook is het belangrijk de neveneffecten ervan te bekijken op de integratieoefening in het hoger onderwijs.”
De nota gaat uit van het idee dat binnen vijf jaar alle lerarenopleidingen vier jaar duren en een masteropleiding worden. Kathleen Helsen: “Het debat mag zich niet verengen tot de vraag of de opleiding een bachelor of master moet zijn. Het is des te belangrijk om een inhoudelijk debat over de lerarenopleiding te voeren. Bovendien moeten we eerst de geplande evaluatie van de hervorming van de lerarenopleiding afwachten en ernstig nemen.”
Kathleen Helsen wijst ook op de integratieoefening in het hoger onderwijs die momenteel loopt. Zo worden de academiserende hogeschoolopleidingen (bijv. ingenieurs en vertalers-tolken) overgeheveld naar de universiteiten. “Nu een soortgelijke oefening maken voor de initiële lerarenopleiding kan nefast werken. Tot slot is het ook belangrijk om de lerarenopleiders zelf bij het debat te betrekken”, zegt de onderwijsspecialiste.