Aardgasvoertuigen tegen klimaatopwarming
13-11-2013
De dodelijke tyfoon op de Filipijnen doet het debat over de strijd tegen de klimaatopwarming in alle hevigheid losbarsten. “Voertuigen op aardgas – niet te verwarren met LPG – kunnen daar een bijdrage in leveren omwille van hun lage uitstoot,” zegt Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V). De commissie Infrastructuur keurde woensdag een resolutie goed die de overheid oproept alle mogelijke maatregelen te nemen om aardgasvoertuigen te ondersteunen.
Voor de uitstoot van fijn stof wordt vaak met een beschuldigende vinger naar het wegverkeer gewezen. “Dat is zeker een belangrijke bron van vervuiling. Maar we willen het autogebruik niet zonder meer stigmatiseren. We pleiten voor een rationeel en verantwoord autogebruik in combinatie met het gebruik van milieuvriendelijke technologieën,” aldus mobiliteitsspecialist Van den Bergh. Voertuigen die rijden op aardgas (ook wel CNG genoemd) passen perfect in die visie. “Ze vormen de ideale tussenstap naar volledig groene technologieën én ze beperken nu al aanzienlijk de uitstoot van CO2 en fijn stof.”
Bij het grote publiek zijn aardgasvoertuigen nog te weinig bekend. Maar de technologie staat op punt, wereldwijd rijden er al miljoenen voertuigen. In Europa zijn Italië, Duitsland, Frankrijk en Nederland voortrekkers. Telkens lagen initiatieven van de overheid aan de basis van het succes.
“Het grootste probleem voor aardgasvoertuigen in België is het beperkt aantal tankplaatsen,” zegt Van den Bergh. Zolang er geen aardgasvoertuigen rijden, wil niemand de nodige tankinfrastructuur uitbouwen. En omgekeerd wil niemand een aardgasvoertuig, zolang er geen tankinfrastructuur is. “Het is aan de overheid om die vicieuze cirkel te doorbreken,” vindt Van den Bergh.
CD&V wil een voorlichtingscampagne en een taskforce met de verschillende overheden, fiscalisten en specialisten om de nodige maatregelen uit te werken. Zo vindt Van den Bergh dat er een duidelijk en volledig fiscaal kader zou moeten komen op lange termijn. “Bovendien zouden de accijnzen voor aardgas op het lage Europese minimum vastgelegd moeten worden. Ook zouden bedrijfsvoertuigen op aardgas het voordelig statuut moeten krijgen waar ze, gezien hun goede milieuprestaties, recht op hebben.”