Aanwijzing voorkeursbieder voor de aanleg autosnelweg A11 Brugge
21-12-2012
Vandaag heeft de Vlaamse Regering op verzoek van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits kennis genomen van de beslissing van de raad van bestuur van Via-Invest om het consortium Via Brugge aan te stellen als voorkeursbieder voor het project A11 Brugge. De A11 is een nieuwe autosnelweg tussen de Blauwe Toren in Brugge en Knokke-Heist over een afstand van 12 km. De nieuwe autosnelweg zorgt voor een betere verbinding tussen de haven van Zeebrugge en het hinterland. Door het havenverkeer te scheiden van het lokale verkeer wordt ook de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de regio vergroot. De A11 is ook belangrijk voor een goede ontsluiting van de oostkust.
Via-Invest, een strategisch samenwerkingsverband tussen de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV en Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), plaatste het project A11 Brugge in de markt als een DBFM-project (Design, Build, Finance and Maintain). Door middel van een onderhandelingsprocedure wordt er een private partij gezocht die de infrastructuur moet ontwerpen, bouwen, financieren en gedurende 30 jaar onderhouden.
De volgende consortia dienden een finale offerte in:
Via Brugge, bestaande uit Ondernemingen Jan DE NUL, Algemene Aannemingen VAN LAERE , ASWEBO, ACLAGRO, Franki Construct en DG Infra+
VIA-XI, bestaande uit Besix Group, Eiffage, Heijmans Nederland en Stadsbader
Horizon, bestaande uit Strabag en DIF Infra 3 PPP 1 Luxembourg
Vialink Brugge, bestaande uit CFE en BAM
Uit de beoordeling van de offertes bleek dat de offerte van het consortium Via Brugge de economisch meest voordelige was.
Over het project A11 Brugge
Het project A11 Brugge is één van de zes ‘missing links’ in het Vlaamse wegennet en het grootste DBFM wegenisproject tot nog toe in Vlaanderen. Het gaat om de realisatie van de hoofdwegverbinding A11 tussen de gewestwegen N49 (de Natiënlaan, ter hoogte van de woonkern Westkapelle in Knokke-Heist) en N31 (ter hoogte van de Blauwe Toren in Brugge).
In het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen is de A11 geselecteerd als hoofdweg en wordt hij beschreven als de belangrijkste interhavenverbinding via de weg. Bovendien maakt de A11 deel uit van het Trans-European Transport Network (TEN-T). De A11 zal dan ook een vlotte verbinding realiseren tussen de haven van Zeebrugge en het hinterland.
Op dit ogenblik verloopt de verbinding tussen de haven van Zeebrugge en het hinterland via gewestwegen die minder geschikt zijn voor de verwerking van grote vrachtstromen. Het nieuw stuk autosnelweg zal bovendien de Oostkust beter ontsluiten.
Het 12 kilometer lange traject is zuidwest-noordoost georiënteerd en zal via drie knooppunten aangesloten worden op het onderliggende wegennet. In het zuidwesten zal de A11 aangesloten worden op de N31 (richting Brugge en Zeebrugge). De bestaande aansluiting met de Blankenbergsesteenweg zal worden aangepast. In het noordoosten zal met een aansluiting op de Natiënlaan de toegang tot de Zeebrugse haven vanaf de N49 verbeterd worden. Ongeveer in de helft van het traject van de A11 zal een aansluitingscomplex gerealiseerd worden om het oostelijke deel van de haven te ontsluiten. Over het Boudewijnkanaal wordt op de A11 een nieuwe (dubbele) beweegbare brug voorzien die de toegang voor zeeschepen naar de achterhaven moet blijven garanderen.
Voor het project A11 kiest Vlaams minister Crevits voor een integrale aanpak, waarbij verkeerskundige, ecologische, landschappelijke en ruimtelijke aspecten op een volwaardige manier worden meegenomen bij de uitwerking van de hoofdweg. Deze integrale aanpak impliceert onder meer het voorzien van de nodige maatregelen ter mildering van de effecten op het milieu, de landschappelijke inpassing van de hoofdweg, kwalitatieve oplossingen voor kruisingen en aanpassingen aan het onderliggend wegennet. Een volledig nieuw fietspadennetwerk zal zorgen voor veilig fietsverkeer van en naar de haven en tussen de polderdorpen.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits : “Het is belangrijk dat de finale onderhandelingen voor de aanleg van de autosnelweg A11 van start kunnen gaan. Voor de groei van de hele Brugse regio, de haven van Zeebrugge en de Oostkust is de realisatie van de autosnelweg van grote waarde. Er is niet alleen de realisatie van een betere verbinding voor het auto- en vrachtverkeer. Bij dit project is er ruim aandacht voor het scheiden van het haven- met het lokale verkeer zodat de verkeersveiligheid en de leefbaarheid vergroot.”
In de eerste helft van 2013 zal er verder onderhandeld worden met de voorkeursbieder om de financieringspistes te optimaliseren en zal de stedenbouwkundige vergunning worden aangevraagd.Daarna kan de zogenaamde “financial close” plaats vinden. In het najaar 2013 is de start van de werken gepland.