• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Aanleg van de R4 Zuid gestart en klaar tegen eind 2014

01-03-2012

Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits gaf vandaag met de burgemeesters van Gent en Merelbeke het startschot voor de aanleg van de R4 Zuid, het laatste nog ontbrekende stuk van 2,5 km ring rond Gent. De ringweg realiseert drie doelstellingen: hij maakt de buitenring rond, hij brengt betere aansluitingen tot stand op de E17 en de E40, en zorgt ook voor een betere ontsluiting van de lokale wegen en de woon- en werkzones in de buurt. De R4 houdt ook speciaal rekening met fietsers en besteedt aandacht aan nieuwe en veilige fietsinfrastructuur. De werkzaamheden worden gespreid over 15 werfzones die in verschillende fases afgewerkt worden en ze zullen klaar zijn tegen eind 2014. De R4 is de start van de derde van in totaal zes missing links die de Vlaamse regering deze legislatuur via alternatieve financiering wil aanpakken.
In het zuiden van Gent staan tal van belangrijke en grote projecten op stapel (Arteveldestadion, eiland Zwijnaarde….) die de dynamiek van de stad zullen versterken en die verplaatsingen zullen genereren. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits wil door de aanleg van dit ontbrekende stuk ring van 2,5 km de mobiliteit, de economische ontwikkeling én de leefbaarheid in en rond Gent en Merelbeke verbeteren. De ring gaat drie keer over het water: de Ringvaart, het Scheldekanaal en de Tijarm. Er zijn 3 bruggen nodig, 5 nieuwe rotondes en 2 tunnels. Binnen het project krijgen ook fietsers bijzondere aandacht. Het fietsverkeer wordt er maximaal gescheiden van het gemotoriseerde verkeer door de bouw van 4 fietstunnels en 1 fietsbrug.
In wijzerzin vormt de R4 al jaren een gesloten ring. In tegenwijzerzin, aan de buitenring van de R4, ontbreekt nog steeds een deel tussen Gent-Zwijnaarde en Merelbeke. De R4 zal nu ook in tegenwijzerzin worden vervolledigd. Voor een vlotte en veilige aansluiting op de E17 en de E40 komen er bijkomende en betere op- en afritten. De nieuwe verkeerswisselaar tussen de E40 en de R4 in Merelbeke laat het verkeer vlotter en veiliger doorstromen. Het UZ Gent wordt beter bereikbaar door de vernieuwde afrit van de E17. Ook aan het nieuwe Arteveldestadion wordt een vlotte ontsluiting voorzien.
Het project wordt uitgevoerd via alternatieve financiering. R4 Zuid is de derde van de zes missing links uit het Regeerakkoord die nu in uitvoering gaat. Naast het ontwerp, de financiering en de bouw van de weg, staat de private partner ook in voor het onderhoud gedurende 30 jaar. Het luik Design, Build & Maintain is in handen van het aannemersconsortium THV R4-Zuid bestaande uit Antwerpse Bouwwerken nv, Besix nv, Heijmans Infra nv en Stadsbader nv. De financier is het consortium DG Infra+ NV, Dexia Bank België NV en BNP Paribas Fortis NV. Via-Invest Vlaanderen zal zelf ook voor 25 procent in het project deelnemen. De kostprijs van de investeringen wordt op ruim 90 miljoen euro geraamd.

15 werfzones tussen nu en eind 2014
De ringweg bestaat uit 15 werfzones die in minder dan drie jaar worden afgerond. Vandaag worden er 4 verschillende werfzones opgestart: de nieuwe afrit van de E40 naar Merelbeke, de nieuwe afrit van de E17 naar de R4 richting Eeklo, de nieuwe brug over het Scheldekanaal, het nieuwe stuk R4 tussen de Heerweg-Noord en het Scheldekanaal. Vanaf midden 2012 worden heel wat werkzaamheden gelijktijdig uitgevoerd. Op een bepaald ogenblik zullen 7 werfzones parallel in uitvoering zijn. Dit wordt goed georganiseerd, zodat de hinder tot een minimum wordt herleid. Eind 2014 wordt de laatste werfzone afgerond. Dan is de ring rond Gent, de R4, eindelijk rond.
1. De buitenring doortrekken
Om te beginnen is er de aanleg van het ontbrekende stuk van de buitenring. Dat loopt van Heerweg-Noord aan de autokeuring Gent-Zwijnaarde tot aan de Guldensporenlaan in Merelbeke. Over een afstand van ruim 2,5 km komt er een nieuwe tweevaksweg. Dit stuk buitenring kruist het Scheldekanaal, de Tijarm en de Hundelgemsesteenweg. Voor elk van deze ‘kruispunten’ is er een oplossing. Over het Scheldekanaal komen twee nieuwe bruggen: één voor autoverkeer en één voor fietsers. Zo kunnen gemotoriseerd verkeer en fietsers gescheiden en veilig hun weg vinden naar de bedrijvenzone Eiland Zwijnaarde. Verderop komt er een auto- en fietsbrug over de Tijarm. Ter hoogte van de Hundelgemsesteenweg zorgt een tunnel voor de verbinding met de bestaande binnenring. Tenslotte krijgt het bestaande stuk van de R4 in Zwijnaarde tussen de N43 en de Heerweg-Noord een nieuw wegdek.
2. Aansluiten op E40 en E17
De E17 krijgt een nieuwe afrit die de E17 richting Kortrijk verbindt met de R4-binnenring. Ter hoogte van de afrit van het UZ Gent zal een rotonde het huidige kruispunt met verkeerslichten vervangen om te komen tot een vlottere afwikkeling van het verkeer. In Merelbeke komt aan de UGent-campus Diergeneeskunde een nieuwe en veilige afrit van de E40. Ook de aansluiting tussen de R4 en de E40 via de verkeerswisselaar B403 wordt vernieuwd. Daar worden de rijrichtingen gescheiden.
3. Aansluiten op lokale wegen en woon- en werkzones
De R4-buitenring krijgt een nieuwe aansluiting op de Guldensporenlaan en de Heidestraat in Merelbeke. Verder komt er ter hoogte van industrieterrein Gent-Zuid een nieuwe rotonde met 3 fietstunnels. Dat moet zorgen voor een vlotte en veilige aansluiting op de Ottergemsesteenweg-Zuid, de Sluisweg en de nieuwe brug over de Ringvaart. Deze nieuwe brug krijgt bovendien een dubbelrichtingsfietspad dat gescheiden is van het autoverkeer. Zowel fietsers als gemotoriseerd verkeer kunnen zo veilig de verbinding van Gent-Zuid naar Zwijnaarde en Merelbeke maken.
Minder hinder: focus op bereikbaarheid en communicatie
Minister Hilde Crevits hecht veel belang aan een goede organisatie van de wegenwerken en aan overleg om de hinder voor de weggebruikers te beperken.
De efficiënte werfplanning van de 15 werven zal de hinder tot een minimum beperken. Bovendien worden de werkzaamheden afgestemd op andere werken in de omgeving. Dat gebeurt via het bUZz-platform, een overleginitiatief van alle private partners en overheden die de komende jaren infrastructuurwerken opstarten in de ruime omgeving van het UZ Gent. Uiteraard stemt het Agentschap Wegen en Verkeer ook af met andere werven op de gewestwegen. De bereikbaarheid blijft verzekerd, ook tijdens de werken. Alle bedrijventerreinen blijven toegankelijk met minimale omloop- en omrijafstanden. Verder blijft het werfverkeer zoveel mogelijk uit de woonbuurten.
Gedurende de werkzaamheden blijven de hoofdwegen zoveel mogelijk operationeel. De E17, de E40, de R4-binnenring, de B401 en de B403 blijven steeds open. De werkzaamheden waarbij rijstroken moeten worden verminderd of versmald, worden zoveel mogelijk in weekends of vakantieperiodes gepland.
Ook gerichte communicatie over de verschillende werfzones hoort bij een goede minder hinder aanpak. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal dan ook veel inspanningen leveren om over de werkzaamheden te communiceren. Dat gebeurt met een radiospot, website, digitale nieuwsbrieven, bewoners- en bedrijveninformatie, bereikbaarheidskaarten, overleg met betrokkenen…. Gedetailleerde mobiliteits- en projectinformatie over elke werfzone vindt u op www.R4verbindt.be.
Minister Hilde Crevits: “De R4 Zuid is de start van de derde van in totaal zes missing links die de Vlaamse regering deze legislatuur wil aanpakken. Eindelijk wordt na tientallen jaren dit ontbrekende stuk ring van 2,5 km gerealiseerd. Daarmee zal de ring rond Gent echt rond zijn. Voor de bewoners is de R4 een stevige verbetering van de leefbaarheid. Het doorgaand én woon-werkverkeer worden vlotter en veiliger gemaakt. Het zwaar doorgaand verkeer wordt afgeleid van de woonkernen naar de R4. Dit zal de verkeersveiligheid verhogen. Bovendien creëert de R4 Zuid kansen voor economische en ruimtelijke ontwikkelingen. De huidige en nog te ontwikkelen bedrijventerreinen in het zuiden van Gent, EN de universiteits- en hogeschoolcampussen zullen vlotter bereikbaar worden. Ook Merelbeke wordt beter bereikbaar. Daar komt er een nieuwe afrit aan de E40. Door een efficiënte werfplanning en door goede communicatie willen we tijdens de werken de hinder voor de weggebruikers en de inwoners beperken.”

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord