Aanleg 3de rijstrook E313 (Ranst-Lummen) in vooruitzicht
03-07-2011
Met de aanleg van een spitsstrook op de E313 wordt een eerste stap gezet in de noodzakelijke capaciteitsuitbreiding van deze overbezette snelweg. Intussen werden, zoals voorzien in de tactische studie E313, de eerste voorbereidingen getroffen voor extra uitbreiding van de capaciteit van de E313 door het aanleggen van 2 x 3 rijstroken tussen Ranst en Lummen. Vlaams minister voor mobiliteit, Hilde Crevits, kondigt in een antwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Griet Smaers (CD&V) aan dat op dit moment een studie loopt over de verbreding, de noodzakelijke aanpassingen en het nodige budget . Smaers is erg tevreden met deze beslissing en hoopt dat de aanbevelingen en resultaten van deze studie spoedig beschikbaar zullen zijn.
Vakantieperiode! Traditiegetrouw betekent deze periode minder bezetting van de wegen en ook minder files, maar voor bepaalde snelwegen geldt die traditie niet of in mindere mate. Wie regelmatig gebruik maakt van de E313 zal het beamen, de capaciteitsproblemen blijven toenemen met steeds langere files tot gevolg.
In maart 2009 verscheen de tactische studie E313 van het Vlaams verkeerscentrum met daarin een grondige analyse van de verkeerssituatie op die snelweg en een pakket maatregelen om de situatie aan te pakken en te verbeteren.
Enkele kortetermijnmaatregelen uit de studie werden reeds uitgevoerd en positief bevonden: de herasfaltering van op- en afritten, verlenging van de in- en uitvoegstroken, de betere benutting van de bestaande capaciteit van de weginfrastructuur via dynamisch verkeersmanagement, de aanpak van het wegdek door grondig structureel onderhoud en heel recent de start van de aanleg van een spitsstrook. Een heel aantal andere oplossende maatregelen zullen gerealiseerd worden binnen het Masterplan Antwerpen 2020, zoals bijvoorbeeld de aansluiting met de Ring van Antwerpen en de aanpak van de bottleneck Antwerpen Oost/ Ranst.
Om te zorgen voor een bestendige infrastructurele oplossing is een planproces noodzakelijk. Hiertoe werd een Plan MER voor het stuk snelweg van Antwerpen Oost (Ring) tot Ranst aanbesteed dewelke momenteel in uitvoering is. De ontwerp Plan MER zal worden neergelegd in het voorjaar van 2012.
'Uiteraard is het van belang dat de aansluiting met de Ring van Antwerpen en verder de bottleneck Antwerpen Oost/Ranst een oplossing krijgen, maar intussen situeert het capaciteitsprobleem zich al vanaf Geel West en soms zelfs vanaf Ham. Daarom is het erg belangrijk dat ook voor dat gedeelte van de E313 de nodige maatregelen genomen worden en er gewerkt kan worden aan capaciteitsuitbreiding door de aanleg van 2 X 3 rijstroken tussen Ranst en Lummen,' zo meent Griet Smaers.
In haar antwoord op een schriftelijke vraag van volksvertegenwoordiger Smaers geeft Vlaams minister voor mobiliteit, Hilde Crevits, aan dat momenteel een studie loopt over de verbreding van de E313 tussen Ranst en Lummen. In deze studie wordt ondermeer een inventaris gemaakt van al de aanpassingen die moeten gebeuren om de een verbreding mogelijk te maken. Denk hierbij ondermeer aan het aanleggen van een pechstrook en vluchthavens, aanpassingen aan en vervanging van bruggen, verplaatsen van geluidsschermen, enz.
De studie zal ook een ruwe kostenraming opleveren van de uitbreiding van de E313 naar 2 X 3 rijstroken. Verder worden in de studie ook alle aanpassingen en aanhorigheden en de verdere procedure beschreven.
'Ik ben erg tevreden met deze studie en hoop spoedig resultaten en aanbevelingen ter beschikking te kunnen hebben zodat een beslissing naar verdere aanpak van die 3de rijstrook niet lang uitblijft,' zo besluit Smaers.