• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Aangekondigde vrieskou: winterteam staat klaar

29-11-2012

De winter komt er aan. Er wordt vrieskou aangekondigd. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft het winterplan 2012-2013 klaar. Dat plan geeft een overzicht van alle maatregelen die deze winter van kracht zijn om de wegen berijdbaar en veilig te houden. Net als de afgelopen 2 winters zal bij extreme winterse omstandigheden het Winteractieprotocol worden geactiveerd. Daarnaast zal ook de samenwerking met Wallonië en Frankrijk worden verbeterd. Tenslotte lopen er 2 proefprojecten om de gladheidsbestrijding zowel op de weg als op de fietspaden te verbeteren.
Zoutvoorraad werd aangevuld
Vorige winter werd er ongeveer 26.000 ton zout gestrooid. Na afloop van de zachte winter 2011-2012 beschikte het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) nog over een voorraad zout van +/-32.000 ton. Deze voorraad werd begin deze winter tot het maximum aangevuld. Hierdoor starten de strooidiensten van het Agentschap Wegen en Verkeer deze winter met een beginvoorraad van 42.000 ton zout.
Om efficiënt en zuinig om te springen met de zoutvoorraad beschikt het Agentschap Wegen en Verkeer over 180 strooiwagens die zijn uitgerust met een systeem van automatisch strooien. Met dit systeem wordt niet enkel de chauffeur begeleid door een gps-systeem, maar wordt ook de hoeveelheid zout en de strooibreedte automatisch aangepast aan de configuratie van de weg. Op die manier wordt er efficiënt gestrooid. Dit levert een besparing op van ongeveer 20%. AWV heeft zo ook een goed zicht op het zoutverbruik per traject. Het systeem is kostenbesparend en beter voor het leefmilieu.
Het prioritaire strooiplan werd ook dit jaar geoptimaliseerd om bij extreme winterse omstandigheden eerst de belangrijkste wegen vrij te kunnen maken en om het beschikbare materieel beter in te zetten. Om dit te realiseren kunnen de beschikbare ruim- en strooimiddelen op crisismomenten herverdeeld worden binnen de districten van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Omdat er voor de weggebruiker geen zichtbaar verschil is tussen een gestrooide en een ongestrooide rijstrook zal het Agentschap Wegen en Verkeer weggebruikers via verschillende kanalen (pers, sociale media, website, …) op de hoogte brengen als het prioritaire strooiplan wordt afgekondigd. Op de website www.wegenenverkeer.be of via twitter @wegenenverkeer kunnen weggebruikers op dat moment nagaan welke wegen nog worden gestrooid en welke niet.
Net als vorig jaar kan het blokstrooien bij extreme omstandigheden worden toegepast. Hierbij houdt de Federale Wegpolitie het verkeer op de autosnelweg tijdelijk tegen om de kans te bieden om sneeuw te ruimen en te strooien.
Proefprojecten voor gladheidsbestrijding
Momenteel lopen er 2 proefprojecten rond gladheidsbestrijding. Hierbij worden de effecten van het pekelsproeien zowel op fietspaden als op wegen getest.
Pekelsproeien op fietspaden
Het ruimen en het strooien van de fietspaden langs de gewestwegen gebeurt door aannemers. Zij maken hiervoor gebruik van hun eigen materieel. Fietspaden sneeuw- en ijsvrij maken is niet evident door de lage verkeersintensiteit en ook omdat fietsbanden smal zijn en het zout niet echt inrijden zoals dat bij motorvoertuigen wel het geval is. Pekel werkt dan sneller in dan zout.
Het Agentschap Wegen en Verkeer startte vorig jaar met een proefproject in Kortrijk. Een aangepast voertuig met pekelsproeier en sneeuwschop voor fietspaden werd voor het eerst ingezet om fietspaden te besproeien met pekel i.p.v. te strooien zout. Door de zachte winter 2011-2012 was het niet mogelijk om voldoende testen uit te voeren om dit systeem grondig te evalueren. Daarom zet het Agentschap Wegen en Verkeer het proefproject dit jaar verder.
Pekelsproeien op wegen
Reeds enkele winters voert het Agentschap Wegen en Verkeer testen uit met het sproeien van pekel op de weg. Na deze winterperiode hoopt het Agentschap Wegen en Verkeer voldoende bruikbare resultaten te hebben verzameld om deze manier van werken grondig te kunnen evalueren.
Herstellingen tijdens de winter
De afwisseling van dooien en vriezen zorgt voor schade aan het wegdek. Dooiwater loopt in kleine scheurtjes in het wegdek en bevriest daarna opnieuw, zodat er steeds grotere scheuren en putten ontstaan. In het kader van de inhaalbeweging op gebied van structureel onderhoud werden de afgelopen twee jaar al heel wat autosnelwegen grondig gerenoveerd. Hierdoor zijn deze minder onderhevig aan dit proces. Naast het voorkomen van schade door structureel onderhoud beschikt het Agentschap Wegen en Verkeer sinds twee jaar ook over een contract voor de levering en de plaatsing van warm asfalt tijdens de winter. Hierdoor kunnen er plaatselijke herstellingen met warm asfalt worden uitgevoerd op plaatsen waar tijdelijke herstellingen met koud asfalt geen oplossing bieden.
Winteractieprotocol - winterteam
Het winteractieprotocol (WAP) is een intensieve samenwerking tussen een aantal protocolpartners tijdens extreme winterse omstandigheden. Het WAP werd twee jaar geleden ondertekend en beschrijft voornamelijk hoe de communicatielijnen tussen de verschillende protocolpartners gebeuren en welke acties worden genomen in winterse crisissituaties. Zo is er een intensere opvolging van de weersomstandigheden door Meteo Wing en KMI om eventuele crisissituaties beter te voorspellen en in te schatten. Bij extreem winterweer wordt het winterteam in het kader van een goede communicatie tussen de operationele diensten geactiveerd.
Naast concrete acties op het terrein bundelen de protocolpartners hun krachten door samen te communiceren en dezelfde boodschap via verschillende kanalen tot bij de weggebruiker te brengen. Door transportfederaties en automobilistenverenigingen in te schakelen zullen alle weggebruikers net als de afgelopen twee winters sneller, beter en correct geïnformeerd worden.
De partners zijn enerzijds het Agentschap Wegen en Verkeer en het Vlaams Verkeerscentrum en anderzijds de provinciebesturen van Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen, de federale politie, de Meteo Wing, het KMI, De Lijn, Vereniging Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), Vlaamse Automobilistenbond (VAB), Koninklijke Belgische Touring Club vzw, Transport en Logistiek Vlaanderen, de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs en Logistieke Dienstverleners (FEBETRA), de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers (UPTR).
Naast het Winteractieprotocol in Vlaanderen werd aan het begin van vorige winter ook een protocolovereenkomst gesloten met het Waals Gewest en Frankrijk. Deze overeenkomst zorgt er voor dat de verschillende partners elkaar op de hoogte houden van de acties die zij tijdens de winter op het eigen terrein ondernemen. Als deze acties, bijvoorbeeld een vrachtverbod, worden afgekondigd door een bepaalde regio heeft dit immers een belangrijke impact op het wegennet van de andere regio’s.
Ook met het Brussels Gewest is er afstemming tussen het Vlaams Verkeerscentrum en Mobiris.
Winterdienst bij het Agentschap Wegen en Verkeer
Het Agentschap Wegen en Verkeer staat tijdens de winter in voor het sneeuw- en ijsvrij maken van 1.500 km autosnelwegen, 5.400 km gewestwegen en 6.700 km fietspaden. De gewest- en autosnelwegen werden ingedeeld in 317 strooitrajecten. Het Agentschap Agentschap Wegen en Verkeer beschikt over 269 sneeuwschoppen die op de vrachtwagens gemonteerd worden om bij sneeuwval eerst te kunnen ruimen en daarna meteen te kunnen strooien.
Vlaams minister Crevits: “De winter staat voor de deur. De eerste vriestemperaturen worden aangekondigd. We doen er alles aan om ons zo goed mogelijk voor te bereiden. De ervaring van de voorbije winters helpt ons vooruit om zorgvuldig en efficiënt te strooien en zo de weggebruikers te helpen om veilig de weg op te gaan. Samen met het winterteam en onze partners proberen we zoveel mogelijk mensen zo goed mogelijk te informeren over de toestand op de weg.”
 

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord