• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Aanbevelingen OESO m.b.t. rekeningrijden sluiten volledig aan bij visie Vlaanderen

07-05-2013

Vlaams minister-president Peeters stelt tevreden vast dat de aanbevelingen die de OESO vandaag publiceert met betrekking tot rekeningrijden, volledig aansluiten bij de visie die Vlaanderen momenteel uitwerkt.
Vlaanderen wil namelijk resoluut inzetten op een kilometerheffing om de principes “de gebruiker betaalt” en “de vervuiler betaalt” in de praktijk om te zetten. Het is juist – zoals OESO zegt – dat een volledig geïntegreerd systeem van kilometerheffing voor  vrachtwagens én personenwagens de beste oplossing is om mobiliteitssturend te werken, en dus congestie aan te pakken.
Vlaanderen kiest weliswaar samen met de andere gewestregeringen voor een gefaseerde aanpak. Het politiek akkoord tussen de gewesten voorziet in een kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf 3,5 ton in 2016. Voor personenwagens wordt voor de zomer 2013 nog een proefproject toegewezen aan een private partner. Het doel is te komen tot een eerlijker fiscaliteit, en een efficiënter en duurzamer mobiliteitssysteem.
In haar tweejaarlijks rapport over ons land, formuleert de OESO aanbevelingen over de mobiliteitssituatie in ons land. Hierbij doet de OESO de suggestie van rekeningrijden in functie van een efficiënter gebruik van de verkeersinfrastructuur. De visie van Vlaanderen (en bij uitbreiding van  Wallonië en Brussel) ligt in lijn met die van de OESO en die van de Europese Commissie. Vlaanderen wil resoluut inzetten op de kilometerheffing om de principes “de gebruiker betaalt” en “de vervuiler betaalt” in de praktijk om te zetten. Het is juist – zoals OESO zegt – dat een volledig geïntegreerd systeem van kilometerheffing voor vrachtwagens én personenwagens de beste oplossing is om mobiliteitssturend te werken, en dus congestie aan te pakken.
Daartegenover staat wel dat de gewestregeringen zorgvuldig te werk willen gaan bij de invoering van dergelijk systeem. “Voorbeelden uit het buitenland hebben aangetoond dat het onmiddellijk starten met vrachtwagens en personenwagens niet haalbaar bleek. Daarom kiezen wij voor een gefaseerde aanpak, waarbij we starten met vrachtwagens. De gewesten hebben daarover de Definitieve Architectuur vastgesteld december 2012. De kilometerheffing voor vrachtwagens zal worden ingevoerd in 2016. Maar het systeem is van meet af aan zo ontwikkeld dat het technisch gezien variatie naar tijd toelaat, en ook later kan worden uitgebreid naar personenwagens”, aldus minister-president Peeters.
Wat betreft de variatie volgens tijdstip, hebben de regeringen beslist om voor vrachtwagens te starten met een eenvoudige tariefformule. De formule zal wel van bij het begin rekening houden met de gewichtsklasse van het voertuig en met de Europese euronormklasse. Deze laatste is een maat voor de milieuvriendelijkheid van het voertuig op vlak van schadelijke emissies. De gewesten willen immers eerst de effecten van deze tariefstelling evalueren en dan verder verfijnen, in overleg met de sector.
Ondertussen is ook een proefproject voor personenwagens opgestart. Voor de zomer zal een private partner worden aangewezen om het proefproject uit te rollen. Het proefproject moet toelaten om na te gaan onder welke voorwaarden een kilometerheffing voor personenwagens kan worden ingevoerd met voldoende maatschappelijk draagvlak. Daartoe worden verschillende tariefformules getest op een ruime groep testpersonen van 1.200. De proefpersonen krijgen hierbij een On-Board Unit (OBU) in hun wagen, die de locatie en de verplaatsingen registreert, waarna de verreden kilometers in een verwerkingscentrum gelinkt worden aan bepaalde tarieven.
Inzake de focus die OESO legt op steden, is het zo dat de mobiliteitssituatie in Vlaanderen toch verschillend is van andere landen. Vlaanderen is een transitregio bij uitstek.  Het gebruik van onze wegen door personenwagens gebeurt voor minstens 50% door buitenlandse voertuigen. Wat betreft het gebruik van onze snelwegen door vrachtwagens, bedraagt het aandeel buitenlandse voertuigen minstens 60%. Het probleem van congestie op de snelwegen is dus minstens even groot als dat van stedelijke congestie. 

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord