Aanbestedingsprocedure ondertunneling van de Krijgsbaan gestart
23-03-2012
Vandaag deelde minister Hilde Crevits de goedkeuring mee van het bestek voor de ondertunneling van de R11 ter hoogte van de luchthaven van Antwerpen. Hierdoor kan de aanbestedingsprocedure worden opgestart. Dit is een belangrijke stap voor de toekomst voor de Antwerpse luchthaven. In het najaar kan dan gestart worden met de werken. Deze ondertunneling past ook in de opties voor de toekomstige aanleg van de R11 in het kader van het masterplan 2020.
Aanleiding voor de ondertunneling
De directe aanleiding voor de werken vormt de invoering van nieuwe veiligheidsvoorschriften voor luchthavens door de ICAO (Internationale Burgerluchtvaartorganisatie). Deze nieuwe richtlijnen voorzien voor de veiligheid op de luchthaven een zogenaamde RESA zone (RESA staat voor Runway End Safety area) in het verlengde van de start- en landingsbaan. Het voorzien van een dergelijke strook is noodzakelijk om de toekomstige uitbating van de luchthaven te verzekeren. De RESA zal de lengte van de landingsbaan van de luchthaven niet wijzigen, maar wel bijdragen tot de internationale veiligheidsvoorwaarden.
De tunnel is tevens een onderdeel van de realisatie van de R11-R11bis zoals voorzien in het Masterplan 2020. Over deze toekomstige R11-R11 bis loopt momenteel nog het overleg voor de opmaak van een streefbeeld onder leiding van gouverneur Berx. Om de resultaten van dat streefbeeld niet te hypothekeren, wordt de tunnelconstructie ontworpen in afstemming met het in opmaak zijnde streefbeeld. Dit moet de mogelijkheid voor een onderdoorgang van een 2e tunnel, de zogenaamde R11-bis, open houden.
Omschrijving van de opdracht
De opdracht in het bestek bestaat uit de ondertunneling van de huidige R11 over een lengte van ca.420 mmet aansluitende af- en toeritten in “open sleuf” om deze RESA te kunnen realiseren. Daarnaast wordt er ook een dubbelrichtingsfietspad in de directe omgeving heraangelegd. De bedoeling is dat de aannemer kan starten met de werken in het najaar.
Aangezien de luchthaven operationeel moet blijven, vragen de werken bijzondere bouwtechnieken. In en rond de landingsbaan wordt de beschikbare "werkhoogte" tijdens de exploitatie-uren van de luchthaven beperkt, om de stijgende en landende vliegtuigen niet te hinderen.
Minister Hilde Crevits: “De regionale luchthavens hebben een economisch belang voor Vlaanderen. Ik hecht dan ook veel belang aan het voortbestaan van de luchthaven van Antwerpen. Met de goedkeuring van dit bestek en de start van de aanbestedingsprocedure is weer een stap gezet in het halen van de deadline om de toekomst van de luchthaven te verzekeren. De aanleg van de ondertunneling van d Krijgsbaan kan van start gaan in het najaar. Het ontwerp van de ondertunneling houdt ook rekening met de realisatie van een toekomstige R11, zoals ook voorzien in het masterplan 2020.”