• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

98% van gevaarlijke punten in Vlaanderen heeft minstens een goedgekeurd ontwerp

21-03-2013

792 van de 809 gevaarlijke punten in Vlaanderen heeft minstens een goedgekeurd ontwerp. Voor de 17 laatste gevaarlijke punten is het ontwerp in de maak. Dat blijkt uit de stand van zaken van het project “Wegwerken van gevaarlijke punten en wegvakken in Vlaanderen” dat minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits vandaag voorstelde in de Commissie Mobiliteit en Openbare Werken. Daarmee zit de voortgang van het project op schema. De resterende punten worden uiterlijk in 2014 aanbesteed. Uit een eerdere evaluatie van het Steunpunt Verkeersveiligheid is gebleken dat het aantal letselongevallen en ongevallen met doden en zwaargewonden sterk afneemt ter hoogte van de gevaarlijke punten die heringericht zijn.
Voortgang van het project zit op schema
98% van de 809 gevaarlijke punten in Vlaanderen heeft op vandaag een goedgekeurd ontwerp. Voor de 17 laatste gevaarlijke punten is het ontwerp in de maak. Dat blijkt uit het rapport “Wegwerken van gevaarlijke punten en wegvakken in Vlaanderen” dat minister Crevits vanmiddag voorstelde in de Commissie Mobiliteit en Openbare Werken. In het afgelopen jaar werden 39 projecten afgewerkt. Alles samen zijn nu 629 zwarte punten volledig uitgevoerd. Het project zit op schema wat betekent dat de laatste aanbestedingen in 2014 kunnen gebeuren.
In Antwerpen en Vlaams Brabant staat de teller van de nog te ontwerpen projecten op 0. In Limburg zijn nog 2 projecten in ontwerp, in Oost-Vlaanderen 14 en in West-Vlaanderen 1.
Oost-Vlaanderen heeft het nog meeste werk. 10 van de 14 kruispunten bevinden zich op 3 gewestwegen en het is logisch dat de verschillende kruispunten zowel naar ontwerp als naar uitvoering op elkaar worden afgestemd.
 

Aantallen


Uitgevoerd


In uitvoering


Aanbesteed


Ontwerp goedgekeurd


Ontwerp bezig


Antwerpen


161


5


13


9


0


Vlaams-Brabant


103


7


4


17


0


Limburg


144


14


17


17


2


Oost-Vlaanderen


118


7


6


15


14


West-Vlaanderen


103


20


6


6


1


Totaal


629


53


46


64


17

 
Voor Limburg gaat het om :
kruispunt Grote Baan-Blankaartstraat in Lummen
kruispunt Lommelsesteenweg-Kerkhovenweg in Leopoldsburg
Voor Oost-Vlaanderen gaat het om 14 punten waarvan onder meer :
5 kruispunten op de N70 in Sint Niklaas
4 kruispuntenop de N17 in Dendermonde
2 kruispunten op de N60 in De Pinte
 
Voor West-Vlaanderen :
kruispunt Elisabethlaan-Torhoutsesteenweg in Oostende
Positief effect op de verkeersveiligheid
Vorig jaar, in 2011, gaf Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits aan het Steunpunt Verkeersveiligheid de opdracht om een wetenschappelijke onderbouwde evaluatie van het project “gevaarlijke punten” uit te voeren. Uit deze studie bleek dat zowel voor het totale aantal ongevallen met lichamelijk letsel, als voor de ernstigste ongevallen met doden of zwaargewonden, een significante daling werd vastgesteld door de aanpassing van de infrastructuur. Het aantal letselongevallen daalde met minstens 24%. Voor de ernstige ongevallen was er een afname van minstens 40% en in sommige gevallen tot 52%. De aanpak van de gevaarlijke punten heeft dus een sterk gunstig effect op de verkeersveiligheid. De daling is zelfs het grootst voor de zwaarste ongevallen. De duidelijke daling van het aantal slachtoffers geldt voor alle weggebruikers, zijnde voetgangers, fietsers, bromfietsers, motorrijders en de inzittenden van auto’s en vrachtwagens.
Minister Hilde Crevits: “Het project gevaarlijke punten blijft op schema. Van de 809 zwarte punten heeft 98 procent minstens een goedgekeurd ontwerp. Nog maar 17 projecten wachten op een goedgekeurd ontwerp. Het blijft haalbaar om alle projecten uiterlijk in 2014 aan te besteden. Voor mij is dat belangrijk, omdat de herinrichting van de gevaarlijke punten een overduidelijk positief effect heeft op de verkeersveiligheid. Daarnaast is het ook goed voor de werkgelegenheid in de bouwsector. “

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord