1712 nu ook via e-mail bereikbaar
31-03-2014
In maart 2012 lanceerde minister van Welzijn Jo Vandeurzen de centrale hulplijn 1712 voor geweld, misbruik en kindermishandeling. “Sindsdien ontving de hulplijn al ruim 5.400 unieke meldingen. Elke burger kan er terecht. Nu wordt de telefonische hulplijn 1712 uitgebreid met elektronisch hulpverlening”, aldus minister Vandeurzen.
Geweld is een ruim begrip. Het kan gaan over aanranding, verkrachting, slagen, vernederingen, het inpikken van iemands loon of huis, (cyber)pesten, homofoob geweld, ouderenmisbehandeling, ontspoorde zorg, partnergeweld, kindermishandeling, verwaarlozing, geweld omwille van de familie-eer…
Alles wat u onder ‘geweld’ verstaat, kan u melden: de medewerkers van 1712 staan elke werkdag van 9.00 uur tot 17.00 uur paraat. 1712 biedt een luisterend oor door een geschoolde hulpverlener, deskundig advies en, indien nodig, een gerichte doorverwijzing te voorzien. Iedereen kan er terecht: kinderen, volwassenen, ouderen, daders, slachtoffers of omstaanders.
E-mailhulp
Niet iedereen kan veilig en discreet bellen, of wenst dit telefonisch te doen. Door e-mailhulp aan te bieden, biedt 1712 daar een oplossing voor. Cliënten kunnen discreet mailen wanneer het hen past. Bovendien biedt e-mailhulp de mogelijkheid om rustig na te denken over de formulering van een vraag ,en het is voor sommige mensen een lagere drempel dan de telefoon.
“Er werd een protocol met spelregels opgesteld, en dat voor alle medewerkers van 1712. Zo is de cliënt zeker dat hij/zij binnen de twee werkdagen een antwoord zal krijgen, en dat hij/zij mag blijven heen- en weer mailen tot alles voor hem/haar duidelijk is. Verder volgden de medewerkers van 1712 een speciale vorming”, zegt minister Vandeurzen.
Werking?
Een cliënt surft naar de website 1712.be en klikt op ‘bel of mail’. Daar vindt hij/zij een e-mailformulier, dat hij/zij invult. De medewerkers van 1712 zullen zo snel mogelijk een antwoord sturen. Indien de hulpvrager en de medewerker heen- en weer willen mailen, kan dat op de gewone manier, de cliënt moet dus niet opnieuw naar de site gaan en het formulier gebruiken. Voor hem/haar is de werking dus heel eenvoudig en gebruiksvriendelijk, gratis en vertrouwelijk. Daarnaast worden de mails verzonden via een beveiligde verbinding.