140 km snelwegen aanpakken op 14 grote werven in 2012
12-12-2011
Vandaag heeft minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits de 14 grootste geplande werven op autosnelwegen in 2012 voorgesteld. Hierin wordt bijna 74 miljoen euro geïnvesteerd en 137,8 km snelweg aangepakt. Het zwaartepunt ligt dit jaar in Oost-Vlaanderen, met 5 werven. De 14 werven zullen zorgen voor hinder. Door tijdige en goede communicatie, goede coördinatie en overleg met de partners van het minder hinder protocol wordt de hinder voor de weggebruiker zoveel mogelijk beperkt.
De afgelopen jaren werden al veel inspanningen geleverd om de wegen terug in goede staat te brengen. Ook in 2012 zullen er op de wegen weer honderden werven op autosnelwegen en gewestwegen plaatsvinden. Een goed onderhouden wegennet draagt bij tot een verhoogde verkeersveiligheid. Vandaag legt minister Hilde Crevits het accent op de 14 grootste werven op autosnelwegen die de meeste hinder met zich meebrengen.
14 grote werven op autosnelwegen
Tegen 2015 wil de minister de onderhoudsachterstand op de autosnelwegen wegwerken. De afgelopen 2 jaar werden er al veel inspanningen geleverd om de snelwegen in Vlaanderen grondig te renoveren. Momenteel staan er 14 grote werken gepland die voor bijkomende hinder voor de weggebruiker kunnen zorgen. In deze werven wordt bijna 74 miljoen euro geïnvesteerd en 137,8 km snelweg aangepakt. Het zwaartepunt ligt dit jaar in de provincie Oost-Vlaanderen.
8 van de 14 werven lopen tijdens de zomermaanden juli en augustus. 2 werven met structureel onderhoud op de E17 in West-Vlaanderen zijn gepland in mei en juni en lopen tot midden juli. In juli starten 5 werven in de provincies Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Antwerpen. Midden augustus start nog een werf in West-Vlaanderen.
Het onderhoud en herstel wordt fundamenteel aangepakt. Ze wil dit doen door langere trajecten op de autowegen ineens aan te pakken. Voor de grote werven in 2012 wordt er gemiddeld gewerkt over een traject van 12 km.
Naast structureel onderhoud komen er ook geluidsmilderende maatregelen door de plaatsing van geluidsschermen, zoals op de E40 in Aalst.
Hieronder staat een overzicht van de werven per provincie. De data blijven wel afhankelijk van de weersomstandigheden.
Antwerpen: 3 werven
E34 Lille-Turnhout: Herstellen wegverzakkingen (8,4 km)
1/03/2012 – 5/04/2012
Minder hinder maatregelen:
- Behoud van 2X2 rijstroken via een doorsteek in de middenberm.
- Snelheidsbeperking van 70km/u.
- Vrachtwagens hoeven geen doorsteek te maken maar kunnen rechtdoor op het linkse rijvak.
- Op- en afritten blijven open.
E313 Massenhoven- Herentals (richting Antwerpen): Structureel onderhoud beton (6,9km)
1/04/2012 - 6/08/2012
Minder hinder maatregelen:
- Uitvoering 24/7.
- Er blijven steeds 2x2 versmalde rijstroken beschikbaar (trage rijstrook: 3m + snelle rijstrook 2,5m).
- Snelheidsbeperking van 70km/u.
- Doorsteken door de middenberm.
- De op- en afritcomplexen (Herentals-Industrie en Grobbendonk) worden volledig afgesloten uit veiligheidsoverwegingen tijdens sommige deelfases. Hiervoor zijn de nodige omleidingen voorzien.
- Verlenging van de busbaan op E34 in afspraak met de Lijn tot complex Lille.
- Dynamische filestaartbeveiliging is voorzien.
E19 Loenhout en Meer (richting Nederland): Structureel onderhoud asfaltverharding (7,3 km)
01/07/2012 - 10/07/2012
Minder hinder maatregelen:
- Beperkte uitvoeringstermijn, 24/7.
- Richting Antwerpen steeds 2 rijstroken beschikbaar en richting NL steeds 1 rijstrook beschikbaar.
- Opstellen en verwijderen van de signalisatie tijdens de weekends.
- Een alternatieve route mogelijk via A12-Bergen op Zoom.
- Filedetectie en aankondiging werken op dynamische borden is voorzien.
Oost-Vlaanderen: 5 werven
E34 FASE 1 Wachtebeke – Zelzate & Kaprijke- Eeklo (richting kust): structureel onderhoud beton (24,2 km)
01/03/12 - 20/06/12
Minder hinder maatregelen:
- Duur van de werken zo kort mogelijk, uitvoering 24/7.
- Geen werkzaamheden in zomermaanden.
- Doorgaand verkeer op E34 op 1 rijstrook.
- Snelheidbeperking 70 km/u.
- Omleidingen op lange afstand:
o Meerdere alternatieven
o Aangepaste lichtenregeling op omleidingen
- Filedetectie aan tunnel.
E34 FASE 2 Eeklo en Kaprijke (richting Antwerpen): Structureel onderhoud beton
1/09/2012 - 20/10/2012 (8 km)
Minder hinder maatregelen:
- Duur van de werken zo kort mogelijk, uitvoering 24/7.
- Geen werkzaamheden in zomermaanden.
- Eeklo bereikbaar vanaf kruispunten N455 en N456.
- Doorgaand verkeer op E34 op 1 rijstrook, snelheidbeperking 70 km/u.
E40 Erembodegem - Vlekkem ter hoogte van Aalst (richting Gent): Structureel onderhoud asfaltverharding (12 km)
2/04/2012 - 30/04/2012
Minder hinder maatregelen:
- Korte uitvoeringstermijn.
- Geen hinder richting Brussel.
- Opeenvolgende op- en afritten worden nooit samen afgesloten.
- Er zijn omleidingen voorzien voor het afsluiten van diverse op- en afritten en voor het volledig afsluiten van de E40 ’s nachts.
- Bij zware hinder zorgt het Verkeerscentrum voor dynamisch routeadvies op langere afstand.
E40 Vlekkem - Erembodegem ter hoogte van Aalst (richting Brussel): Structureel onderhoud asfaltverharding (12 km)
1/07/2012 - 21/07/2012
Minder hinder maatregelen:
- Korte uitvoeringstermijn.
- Geen hinder richting Oostende.
- Werken met sterke hinder richting Brussel: doorgang op twee versmalde rijstroken: rechter rijstrook 3 m 20, linker rijstrook 2 m 70.
- Opeenvolgende op- en afritten worden nooit samen afgesloten.
- Er zijn omleidingen voorzien voor het afsluiten van diverse op- en afritten en voor het volledig afsluiten van de E40 ’s nachts.
- Bij zware hinder zorgt het Verkeercentrum voor dynamisch routeadvies op langere afstand.
E17 Kruishoutem – Deinze (richting Gent): Structureel onderhoud beton (11 km)
15/07/2012 - 15/10/2012
Minder hinder maatregelen:
- 2 x 2 ruime versmalde rijstroken beschikbaar.
- Korte uitvoeringstermijn.
E40 Aalst (richting Gent): Plaatsen van 5,4 km geluidsschermen
07/2012 - 10/2012
Minder hinder maatregelen:
- Drie versmalde rijstroken.
- Gedurende enkele dagen en dit tussen bepaalde uren zal er één rijstrook ingenomen worden, zodat er op locaties met geen of een smalle pechstrook toch werkzaamheden kunnen gebeuren.
- Door combinatie van twee werfzones in één fase met vaste signalisatie wordt voor een continu wegbeeld gezorgd tijdens de werken, dit komt de doorstroming ten goede.
Vlaams-Brabant: 2 werven
R0 Dilbeek en Zellik: Structureel onderhoud asfaltverharding + vervanging vangrails (15,2 km)
01/05/2012 - 31/06/2012
Minder hinder maatregelen:
- Geen werken overdag om minder hinder te beperken.
- De werken worden volledig ’s avonds en ’s nachts uitgevoerd (tussen 21u en 5u), overdag wordt de volledige capaciteit van de R0 behouden, weliswaar met versmalde rijstroken.
- ’s nachts steeds 1 rijstrook beschikbaar.
- Geen 2 opeenvolgende op– en afrittencomplexen tegelijk afgesloten.
E40 Sanering viaduct in Kraainem: vervangen uitzettingsvoegen, waterdichting, veiligheidsinrichtingen (1,2 km)
1/07/2012 - 31/08/2012
Minder hinder maatregelen:
- Werken worden uitgevoerd in de zomervakantie.
- Alle verkeer moet op 1 kant van het viaduct, bijgevolg maximaal 2x2 rijstroken in plaats van 2x3.
West-Vlaanderen: 4 werven
E40 Middelkerke - Nieuwpoort (richting Franse grens): Structureel onderhoud asfalt (4,3 km)
01/05/2012 - 31/05/2012
Minder hinder maatregelen:
- Verkeer richting Frankrijk op 1 rijstrook
- Verkeer richting Jabbeke op 2 rijstroken
- Hinder voor verkeer richting Jabbeke beperkt tot 2 weekdagen:
o richting Frankrijk afgesloten + tankstation niet bereikbaar
o verkeer in beide richtingen op 1 rijvak
- Doorgaand verkeer is steeds mogelijk.
- Plaatsen markeringen en werfsignalisatie ’s nachts.
- Tankstation bereikbaar tijdens fase 1 en 2 (20 werkdagen).
- Filedetectie is voorzien.
E17 Waregem – Kortrijk (richting Frankrijk): Structureel onderhoud asfalt (17,4 km)
15/05/2012 - 15/07/2012
Minder hinder maatregelen:
- Alle werken uitgevoerd ’s nachts van 19u tot 6u en het verkeer wordt op 1 rijstrook gezet.
- Overdag kan het verkeer over 3 afgefreesde rijstroken met een niveau- verschil van 4 cm.
- Hierdoor is er een snelheidsbeperking 70 km/u.
- Complexen worden niet gelijktijdig afgesloten, zodat de omleiding via het volgende complex kan verlopen.
- Er is altijd doorgaand verkeer mogelijk, ook ’s nachts.
E17 Aalbeke - Franse grens (richting Frankrijk & Gent): Structureel onderhoud asfalt (17,9 km)
15/05/2012 - 15/07/2012
Minder hinder maatregelen:
- Alle werken ’s nachts van 19u tot 6u waarbij het verkeer op 1 rijstrook wordt gezet.
- Overdag doorgaand verkeer over de afgefreesde rijstroken, hierdoor is er een snelheidsbeperking van 70 km/u.
- Extra signalisatie om het 4 cm niveauverschil aan te duiden. Dit is vooral belangrijk voor motorrijders.
- Inhaalverbod voor vrachtwagens.
A17 Roeselare - Aalbeke (richting Doornik): Structureel onderhoud asfalt (8,9 km)
15/8/2012 - 15/10/2012
Minder hinder maatregelen:
- Alle werken vinden ‘s nachts plaats van 19u tot 6u waarbij het verkeer op 1 rijstrook wordt gezet.
- Overdag kan doorgaand verkeer over alle rijstroken.
- Snelheidsbeperking van 70 km/u.
- Extra signalisatie om het 4 cm niveauverschil aan te duiden.
- Dit is vooral belangrijk voor motorrijders.
Uitbouw van dynamisch verkeersmanagement in regio Kortrijk en Brugge
Minister Hilde Crevits wil de autowegen niet alleen verbeteren maar ook slimmer maken. Daarom maakt ze ook in 2012 werk van dynamisch verkeersmanagement. Zowel de regio Gent, Antwerpen als Brussel worden verder uitgerust met dynamische borden om weggebruikers te voorzien van dynamisch routeadvies en ze ter plekke te informeren over calamiteiten.
Daarnaast zullen er in 2012 ook in de regio’s Kortrijk en Brugge telkens 5 dynamische borden worden geplaatst. In totaal wordt er in 2012 24 miljoen euro geïnvesteerd in dynamisch verkeersmanagement. Ook bij de uitbouw van deze systemen wordt rekening gehouden met het beperken van de hinder voor de weggebruiker. Zo zullen de bekabelingswerken voor het aansturen van de dynamische borden zoveel mogelijk samenvallen met de heraanleg van het wegdek. Op die manier wordt de weggebruiker maar 1 keer gehinderd.
Minder hinder
De uitvoering van wegenwerken kan niet zonder enige hinder te veroorzaken. Alles wordt in het werk gesteld om de hinder tot een minimum te beperken. Dat gebeurt in een aantal gevallen door enkel ’s nachts te werken, of door 24u op 24u en 7 dagen op 7 te werken. Daarnaast streven we er ook naar om steeds zoveel mogelijk rijstroken beschikbaar te houden voor de weggebruiker. Telkens wordt de mogelijke hinder zorgvuldig onder de loep genomen.
Het is essentieel om goede en correcte informatie aan de weggebruikers te verstrekken. In dit kader werden de aangekondigde werken uitvoerig besproken op het minder hinder overleg. Dit is een protocoloverleg tussen het Agentschap Wegen en Verkeer, het Vlaams Verkeerscentrum, het Coördinatiepunt Wegenwerken en vertegenwoordigers van de weggebruikers, transportsector en werkgever- en werknemersorganisaties: Touring, VAB, Transport en Logistiek Vlaanderen, Febetra, UPTR, Unizo, Voka, NSZ en NAVB.
Naast het driemaandelijkse overleg waarop alle werven op autosnelwegen worden besproken, was er ook nood aan overleg op projectniveau. Dit overleg vindt plaats in de planningsfase van een project dat veel hinder met zich mee zal brengen. Door samen met de verschillende protocolpartners de organisatie van de werkzaamheden in detail te bekijken, kunnen we de hinder voor de weggebruiker tot een minimum beperken.
Sinds de oprichting in 2009 heeft het minder hinder protocol al heel wat werk verricht. Het Coördinatiepunt Wegenwerken (CPW) verzamelt alle werken die in Vlaanderen plaatsvinden. Hierdoor kunnen eventuele conflicten snel gedetecteerd en indien mogelijk opgelost worden. In 2011 werden er 2.015 nieuwe werken ingegeven in de databank van CPW. Er werden 187 conflicten gedetecteerd. Deze werden verder onderzocht om tot een betere afstemming van de werken te komen en om zo de hinder voor de weggebruiker te beperken.
Mediacampagne
Naast goede coördinatie en overleg met belangrijke partners op gebied van mobiliteit is ook tijdige en goede communicatie essentieel om de hinder voor weggebruikers te beperken.
Het Agentschap Wegen en Verkeer voerde een uitgebreid onderzoek naar impact van de mediacampagne over de zomerwerven. Tijdens dit onderzoek werden omwonenden van het Viaduct van Vilvoorde telefonisch bevraagd. Andere weggebruikers werden via een online enquête gepolst naar het effect van de campagne.
De resultaten waren zeer positief. De campagne slaagde erin om 40 procent van de omwonenden en 60 procent van de weggebruikers te informeren over de komende werken. Na de campagne gezien te hebben paste 40 procent van de weggebruikers hun verplaatsingsgedrag aan om de hinder van de werken voor zichzelf te beperken. Uit de evaluatie bleek dat radiospots en krantenadvertenties een goed cumulatief bereik hadden en dat radiospots het meest doeltreffende medium zijn geweest om weggebruikers te informeren over wegenwerken.
Op basis van de resultaten van deze evaluatie zal er ook voor de grote werken in 2012 een mediacampagne op poten worden gezet. Hierdoor kunnen weggebruikers hun verplaatsingsgedrag aanpassen om zo de hinder van de werken tot een minimum beperken. Om dit vlot te kunnen doen voorziet AWV op de website www.wegenenverkeer.be een alternatieve routeplanner waarmee weggebruikers vlot een alternatief via het openbaar vervoer kunnen zoeken voor hun route.
Vlaams minister Hilde Crevits : “Om de bestaande onderhoudsachterstand weg te werken kiezen we ervoor om de autosnelwegen fundamenteel aan te pakken. Dit jaar zijn er 14 zeer grote werven op autosnelwegen, waardoor in totaal 137,8 km snelweg terug in goede staat zullen zijn. Via het minder hinder protocol wordt de hinder zoveel mogelijk beperkt. Daarnaast wordt de communicatie naar de weggebruikers verbeterd, zodat ze tijdig hun verplaatsingsgedrag kunnen veranderen. De resultaten van de communicatie-aanpak van de werven in 2011 waren positief. De verbeterpunten worden dan ook doorgevoerd voor de communicatie in 2012. Een goede communicatie verhoogt het draagvlak voor de vele werven. Daarnaast wordt dynamisch verkeermanagement verder uitgebouwd. De wegen worden niet alleen sterker maar ook slimmer. Zo kunnen weggebruikers onmiddellijk geïnformeerd worden over de situatie op de weg en op basis van het dynamisch routeadvies kan er voor een andere reisroute geopteerd worden.”