23 grote werven goed voor 137 km vernieuwde autosnelweg
07-02-2014
Vandaag heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits de 23 geplande werven op autosnelwegen in 2014 voorgesteld. In totaal gaat het om 137 km structureel onderhoud op autosnelwegen in Vlaanderen. Goed voor een investering van 109,5 miljoen euro, dat is 22 miljoen euro meer dan vorig jaar. Dit voorjaar wordt ook de 3de spitsstrook in Vlaanderen aangelegd op de E19 tussen Antwerpen Noord en Sint Job. Om de hinder voor de weggebruikers zoveel mogelijk te beperken werd er uitvoerig overleg gepleegd met verschillende partners en wordt er een grootschalige mediacampagne op poten gezet.
Tegen eind 2015 wil minister Crevits de onderhoudsachterstand op de autosnelwegen wegwerken. De afgelopen jaren werden al veel inspanningen geleverd om de wegen in goede staat te brengen en de voorbije 6 jaar is de toestand van de autosnelwegen er elk jaar op verbeterd. Ook in 2014 zijn er opnieuw honderden werven gepland op de Vlaamse autosnelwegen en gewestwegen Een goed onderhouden wegennet draagt bij tot een verhoogde verkeersveiligheid. Vandaag stelde Vlaams minister Hilde Crevits de 23 werven met hinder op autosnelwegen voor.
23 grote werven op autosnelwegen
Momenteel staan er 23 grote werken gepland die voor bijkomende hinder voor de weggebruiker op autosnelwegen kunnen zorgen. In deze werven wordt 109,5 miljoen euro geïnvesteerd en 137 km snelweg aangepakt.
De planning van de onderhoudswerken op autosnelwegen wordt o.a. gebaseerd op de meetgegevens uit het Rapport Toestand van het Wegennet. Uit het rapport van 2013 bleek dat de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen de grootste onderhoudsachterstand hebben. Daarom worden in deze twee provincies het grootst aantal kilometers snelweg vernieuwd. In Oost-Vlaanderen en Antwerpen worden respectievelijk 39,2 en 52,43 kilometer aangepakt.
15 van de 23 aangekondigde werven starten al dit voorjaar. 6 voorjaarswerven lopen ook nog door tijdens de zomermaanden. Daarnaast starten er 4 nieuwe werven tijdens de zomerperiode. De zomer gaat immers traditioneel gepaard met minder woon-werk verkeer. Door specifiek voor deze periode te kiezen wordt de hinder voor heel wat weggebruikers beperkt. Ook met het recreatief verkeer wordt rekening gehouden. Zo worden de werken op de E40 tussen Aalter en St.-Denijs-Westrem niet tijdens de vakantieperiode uitgevoerd
Het onderhoud en het herstel wordt fundamenteel aangepakt. Dat gebeurt door langere trajecten op de autosnelwegen ineens aan te pakken. Voor de grote werven in 2014 wordt er gemiddeld gewerkt over een traject van 6,1 km.
Vijf bruggen worden aangepakt
Uit het Rapport Toestand van de Wegaanhorigheden 2013 bleek eind vorig jaar dat bijna een vijfde van de bruggen langs de Vlaamse gewest- en autosnelwegen binnen de 6 jaar structurele herstellingswerken nodig hebben. In 2014 worden er daarom al 5 autosnelwegbruggen aangepakt. O.a. aan de brug in de E403 ter hoogte van Oekene, twee bruggen in de A12 in Londerzeel en aan het viaduct B401 in Gent worden structurele onderhoudswerken uitgevoerd voor 16,3 miljoen euro
Daarnaast worden er ook geluidsschermen geplaatst langs de E314 in Heusden-Zolder en aan het Klaverblad van Lummen. Hiervoor wordt bijna 10 miljoen euro uitgetrokken.
Hieronder staat een overzicht van de werven per provincie.
Antwerpen: 5 werven
E19 - Structureel onderhoud asfalt en aanleg spitsstrook van 8 km tussen knooppunt Antwerpen Noord en afrit St. Job (richting Nederland)
N49/E34 – Structureel onderhoud asfalt t.h.v. Zwijndrecht en Melsele (richting Antwerpen)
E34 – Structureel onderhoud asfalt tussen Oelegem en Zoersel (beide richtingen)
E17 - Structureel onderhoud asfalt van R1 tot Kruibeke (richting Gent) en op de R1 van Kennedytunnel tot Antwerpen-West
E313 - Structureel onderhoud asfalt t.h.v. Westerlo, Geel, Laakdal, Meerhout (richting Antwerpen)
Oost-Vlaanderen: 5 werven
E17- Herstelling brug over Vervaenestraat t.h.v. Gentbrugge (richting Antwerpen)
E40- Structureel onderhoud asfalt tussen St. Denijs-Westrem en Aalter (richting Brussel)
B401- Sanering viaduct in Gent
E17- Structureel onderhoud asfalt tussen complex Sint–Niklaas en complex Haasdonk (richting Antwerpen)
R2- Sanering Beverentunnel in Beveren (richting Beveren)
Vlaams-Brabant: 3 werven
A12 - Vernieuwen bruggen t.h.v. Londerzeel
E314 - Brugherstelling t.h.v. Brusselsesteenweg (N2) Herent
R22-R0 – Project Woluwelaan in Machelen
West-Vlaanderen: 7 werven
A14/E17- Afbraak douanegebouwen (parking Rekkem) en herinrichting snelweg en afbraak douanegebouwen t.h.v. Menen
A17/E403- Herstellen schade aan brug t.h.v. Oekene
R8 - Vernieuwen toplaag en waar nodig 1ste onderlaag in Kortrijk
A17/E403 - Structureel onderhoud asfalt tussen Brugge en Torhout (richting Kortrijk) (fase1)
A17 & A19 - Structureel onderhoud beton t.h.v. Kortrijk (beide richtingen)
A17/E403 - Structureel onderhoud asfalt tussen Torhout en Brugge (richting Brugge) (fase 2)
A18/E40 - Structureel onderhoud asfalt tussen Oostduinkerke en Veurne (richting Frankrijk)
Limburg: 3 werven
E313/E314 - Geluidsschermen Klaverblad Lummen
E314 – Plaatsen geluidsschermen t.h.v. Westlaan in Heusden-Zolder
E313 – Structureel onderhoud asfalt tussen Lummen en Hasselt (richting Hasselt) en aanpak in- en uitvoegstroken tussen verkeerswisselaar Lummen en complex 26bis in Zolder (richting Hasselt)
Daarnaast zijn er nog 4 werven die maar enkele dagen zullen duren. Het gaat om werken die enkele dagen zullen duren, maar hinder zullen veroorzaken.
Uitbouw van dynamisch verkeersmanagement
Minister Hilde Crevits wil de autosnelwegen niet alleen sterker, maar ook slimmer maken. Daarom maakt ze ook dit jaar verder werk van dynamisch verkeersmanagement. Deze systemen geven de weggebruiker dynamisch routeadvies, informatie over incidenten en obstakels en voorkomen kopstaartaanrijdingen door tijdig voor files te waarschuwen. In 2014 zal het netwerk van dynamische borden in de regio Leuven verder worden uitgebouwd. Daarnaast wordt ook de Vierarmentunnel uitgerust met systemen voor dynamisch verkeersmanagement. Verder zal de aangekondigde spitsstrook op de E19 Antwerpen Noord worden uitgerust met een systeem waarbij er o.a. digitale borden worden geplaatst om duidelijk te maken wanneer de spitsstrook open is.
Minder hinder
De uitvoering van wegenwerken kan niet zonder enige hinder te veroorzaken. Alles wordt in het werk gesteld om de hinder tot een minimum te beperken. Dat gebeurt in een aantal gevallen door enkel ’s nachts te werken, of door 24u op 24u en 7 dagen op 7 te werken. Daarnaast streeft het Agentschap Wegen en Verkeer er naar om steeds zoveel mogelijk, eventueel versmalde, rijstroken beschikbaar te houden voor de weggebruiker. Telkens wordt de mogelijke hinder zorgvuldig onder de loep genomen.
Het is essentieel om goede en correcte informatie aan de weggebruikers te verstrekken. In dit kader werden de aangekondigde werken uitvoerig besproken op het minder hinder overleg. Dat is een protocoloverleg tussen het Agentschap Wegen en Verkeer, het Vlaams Verkeerscentrum, en vertegenwoordigers van de weggebruikers, transportsector en werkgever- en werknemersorganisaties: Touring, VAB, Transport en Logistiek Vlaanderen, Febetra, UPTR, Unizo, Voka, NSZ en NAVB.
Het protocoloverleg zorgde er dit jaar voor dat de werken aan de Beverentunnel, de E34 t.h.v. Zwijndrecht en Melsele en de werken op de E403 tussen Torhout en Brugge op elkaar werden afgestemd. Indien nodig worden ook andere partijen bij het overleg betrokken. Zo werd de timing van de werken van De Lijn op E40 t.h.v. Zwijnaarde afgestemd op de timing van de werken op de E40 tussen Aalter en Sint-Denijs-Westrem en de werken op de E17 van de Antwerpse Ring tot Kruibeke. Ten slotte werd op vraag van de protocolpartners een werf op de E19 uitgesteld zodat deze niet zal samenvallen met de werken aan de A12 in Londerzeel.
Mobiele flitspaal sensibiliseert
In 2013 werd de mobiele flitspaal ingezet in 11 verschillende werfzones. Het inzetten van de mobiele flitspaal heeft een sensibiliserend effect op de weggebruiker. Daarom zal deze flitspaal ook in 2014 verder worden ingezet op minstens 17 locaties om de veiligheid van de wegenarbeiders en de weggebruikers te verhogen.
Mediacampagne
Naast goede coördinatie en overleg met belangrijke partners op gebied van mobiliteit is ook tijdige en goede communicatie essentieel om de hinder voor weggebruikers te beperken.
Het Agentschap Wegen en Verkeer voerde een uitgebreid onderzoek naar de impact van de mediacampagne over de grote werven in 2011, 2012 en 2013. Op basis van deze evaluatie wordt jaar na jaar de campagnestrategie bijgestuurd om het bereik en de impact te verhogen. De resultaten van de evaluatie van de mediacampagne zijn steeds zeer positief. De campagne slaagde er vorig jaar in om meer dan de helft van de weggebruikers te informeren over de komende werken. Na de campagne gezien te hebben gaf 70% van de weggebruikers aan dat ze hun verplaatsingsgedrag willen aanpassen om de hinder van de werken voor zichzelf te beperken.
Op basis van de resultaten van deze evaluatie zal er ook voor de grote werken in 2014 een mediacampagne met krantenadvertenties, radiospots, affiches en sociale media op poten worden gezet. Hierdoor kunnen weggebruikers hun verplaatsingsgedrag aanpassen om zo de hinder van de werken tot een minimum beperken.
Vlaams minister Hilde Crevits: “Ook dit jaar houden we inspanningen vol om de autosnelwegen tegen eind 2015 in orde te brengen en de verkeersveiligheid te verhogen. We vernieuwen in 2014 137 km autosnelwegen en werken aan 5 bruggen. De investering wordt nog eens met 22 miljoen euro opgetrokken tot bijna 110 miljoen euro. Volgende maand start de aanleg van de derde spitsstrook in Vlaanderen tussen Antwerpen Noord en Sint Job. We maken de wegen sterk en slim en samen met onze protocol partners uit het minder hinder overleg zorgen we voor goed en correcte informatie voor de weggebruikers.”