80% van gecontroleerde vrachtwagens té zwaar geladen
01-07-2013
Op vraag van Vlaams parlementslid Griet Smaers gaf Vlaams minister Hilde Crevits, bevoegd voor mobiliteit en openbare werken, een overzicht van de controles die uitgevoerd werden op de belading van vrachtwagens door wegeninspecteurs van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). De ‘Weigh in Motion’-systemen (WIM) behalen een gemiddelde efficiëntie van 80%. Dat wil zeggen dat 80% van de gecontroleerde voertuigen, na preselectie door de weeglussen, ook daadwerkelijk op één of meerdere assen zijn overladen.
“Deze WIM-installatie vormt dus een belangrijke meerwaarde aangezien de voertuigen gericht uit het verkeer worden gehaald en andere chauffeurs die wél in orde zijn met hun lading niet onnodig tijd moeten verliezen voor routinecontrole”, meent Griet Smaers.
De volgende tabel geeft een overzicht van de controles uitgevoerd met een WIM-installatie2.
Gemiddeld blijken dus 80% van de gecontroleerde vrachtwagens via het WIM systeem té zwaar beladen te zijn.
Jaar
Controles
Processen-verbaal
%
2011
826
656
79,4
2012
723
591
81,7
2013 (t.e.m. april 2013)
393
310
78,9
Overladen vrachtwagens veroorzaken niet alleen vroegtijdige slijtage van het wegdek, maar verhogen ook, bij eventuele aanrijding, de impact van het ongeval. Dankzij het WIM-project wordt de pakkans van overladen vrachtwagens sterk verhoogd.
Hoewel bij velen de perceptie leeft dat vrachtwagens vaak de oorzaak of medeoorzaak zijn van ongevallen, blijkt dat in 2010 slechts bij 1.830 verkeersongevallen vrachtwagens betrokken waren op een totaal van 25.466 (7%). Voor 2011 waren ging het zelfs maar om 6% (1.781 ongevallen met vrachtwagens op een totaal van 26.521). 28,5% van de vrachtwagens die in 2010 bij een ongeval betrokken waren, bleken buitenlandse vrachtwagens. Voor 2011 is dat voor 27,5% van de bij een ongeval betrokken vrachtwagens het geval.
“Na de uitvoering van de 6de Staatshervorming zal de technische keuring van voertuigen een gewestelijke bevoegdheid worden. Daardoor zal Vlaanderen een gerichter beleid kunnen voeren inzake het naleven van technische eisen voor vrachtwagens. Dat zal een positieve impact hebben op de verkeersveiligheid”, besluit Griet Smaers.