• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

40 km nieuwe tramlijnen in Antwerpen & Limburg

12-10-2013

Op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits keurde de Vlaamse regering vandaag twee dossiers goed voor 40 km nieuwe tramverbindingen in Limburg en Antwerpen. Voor Spartacus 1 en Brabo 2 werd de biedingsleidraad en de erkenning als PPS-project goedgekeurd. De kandidaat-bouwconsortia kunnen hun offerte indienen. De aanleg van de tramverbindingen gaat zowel in Antwerpen als in Limburg gepaard met een herinrichting van de omgeving. Daarbij is er ook aandacht voor veilige en comfortabele fietspaden.
Deze legislatuur wordt volop ingezet op nieuwe tramverbindingen voor meer duurzame verplaatsingen. In Antwerpen is er al 7 km nieuwe tramlijn (Brabo 1) in gebruik genomen. Ook elders wordt geïnvesteerd in tramverbindingen. Momenteel wordt er 2 km van Gent naar Zwijnaarde en 7 km nieuwe tramlijn aangelegd in Antwerpen (reuzenpijp).
De werken voor de tramverlenging 750 meter naar UZ Gent starten midden 2014. Voor het project naar The Loop van ongeveer 800 meter zal er in het voorjaar van 2014 een keuze worden gemaakt. In West-Vlaanderen wordt de verlenging van de kusttram van Koksijde naar Veurne met 6,5 km onderzocht in een project MER. Voor een betere ontsluiting van Vlaams-Brabant worden 3 tramtracés van een totale lengte van 45 km prioritair onderzocht in een Plan MER. Ook aan de andere verbindingen opgenomen in SALK² krijgen stilaan vorm. Voor sneltramlijn 2 Hasselt – Maasmechelen is de Plan MER afgerond en wordt een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) uitgevoerd. Voor de spoorverbinding Hasselt – Neerpelt – Lommel wordt er een Plan MER studie uitgevoerd. In de studie wordt zowel rekening gehouden met een sneltram- als met een treinexploitatie
Met de beslissing van de Vlaamse regering vandaag komt er nog 40 km nieuwe tramlijn bij in Antwerpen en Limburg
ANTWERPEN : metamorfose Noorderleien & 8 km extra tramlijn naar het noorden van de stad
Vlaanderen en de stad Antwerpen investeren bijna 400 miljoen euro in een autoluw Operaplein en 8 kilometer nieuw tramnet. De stad draagt daarvan 24,5 miljoen euro bij.
Brabo 2 geeft de Antwerpse Noorderleien een nieuw aanzicht en maakt van het Operaplein een blikvanger in de stad. De Noorderleien zullen worden aangelegd volgens het profiel van de Zuiderleien. Bij de heraanleg van de Leien worden het Operaplein en de Franklin Rooseveltplaats omgevormd tot een kwaliteitsvolle openbare ruimte. De Leien aan het operagebouw worden ondertunneld. Hierdoor komt er boven de grond ruimte vrij voor een verkeersluw plein. De Keyserlei, Meir, Kipdorpbrug en Franklin Rooseveltplaats worden beter met elkaar verbonden, waardoor voetgangers en fietsers er zich makkelijker kunnen verplaatsen.
Het Antwerpse tram- en premetronet breidt met ongeveer 8 km uit van het Operaplein naar het noorden en het Eilandje.
In september 2011 zette de Vlaamse regering het licht op groen voor Brabo 2 met onder meer de langverwachte heraanleg van de Noorderleien. Sindsdien hebben het Agentschap Wegen en Verkeer, Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, stad Antwerpen en De Lijn de voorbereidingen getroffen om voor dit complexe project de gunningsprocedure op te starten.
Vlaams minister Crevits: “Brabo 2 zorgt voor een metamorfose van de stad. De leien worden heringericht, autoverkeer en trams gaan gedeeltelijk onder de grond. Zo komt er ruimte vrij voor mooie pleinen, waardoor voetgangers en fietsers er zich makkelijker kunnen verplaatsen. De nieuwe tramlijnen zorgen voor een vlotte verbinding van de noordelijke wijken in volle ontwikkeling naar het centrum van de stad. Wanneer de stad Antwerpen het bestek heeft goedgekeurd, kunnen de aannemers hun offerte indienen. De werken kunnen dan in het najaar van 2014 starten aan het autoluwe Operaplein en de duurzame herinrichting van de noordelijke verkeersaders in de stad.”
Het project Brabo 2 wordt gerealiseerd via een PPS, een publiek private samenwerking. Na een aankondigingsbericht stelden 5 consortia zich kandidaat voor de opdracht:
THV Tram voor A bestaande uit: CFE NV, DIF INFRA 3 PPP 1 Luxembourg, Frateur De Pourcq en Taveirne;
THV Tramstad bestaande uit: BAM PPP PGGM Infrastructure Coöperatie en CofelyFabricom;
THV Tram 1 bestaande uit: Jan De Nul, Heijmans Nederland , Strukton Finance Holding België en DG Infra+;
THV Brabo Connection bestaande uit: Denys, Besix Group, MacquarieCapital Group Limited en Stadsbader;
THV Wattman bestaande uit: Franki Construct, ASWEBO, Participatiemaatschappij Volkerinfra PPP en PMF Infrastructure Fund.
Door de goedkeuring door de Vlaamse regering van de biedingsleidraad kan de offertefase worden opgestart. De biedingsleidraad bevat een samenvatting van de technische, financiële en de juridische krachtlijnen op basis waarvan de overige besteksdocumenten zullen uitgewerkt worden. Van zodra ook de stad Antwerpen het bestek heeft goedgekeurd, kan de gunningsprocedure van start gaan.
LIMBURG: 32 km tram tussen Hasselt & Maastricht
Na een principiële beslissing in het najaar 2011 geeft de Vlaamse regering nu haar definitieve goedkeuring voor de aanleg van de eerste sneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht. De start van de werken voor de tramlijn is gepland in het voorjaar van 2015. Vanaf eind 2017 sporen reizigers op 38 minuten tussen beide provinciehoofdsteden. De tram heeft onderweg 13 haltes, 10 in Vlaanderen en 3 in het Nederlandse Maastricht. In Vlaanderen stopt de tram in Hasselt, Diepenbeek, Bilzen en Lanaken. Met de goedkeuring van sneltramlijn 1 zorgt de Vlaamse Regering voor een betere ontsluiting van de provincie Limburg, één van de aandachtspunten uit het SALK2-rapport.
De totale geïndexeerde kostprijs voor het Vlaamse gedeelte van de sneltramlijn Hasselt –Maastricht, dat via PPS en lease gerealiseerd zal worden, bedraagt 217 miljoen euro. Dit bedrag omvat de infrastructuur, de stelplaats en de sneltramvoertuigen.
De kostprijs van de sneltramlijn Hasselt – Maastricht werd geïndexeerd t.o.v. van het prijspeil meegedeeld in september 2011. Door het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomsten met de verschillende betrokken steden en gemeenten werd bovendien een verdere detaillering mogelijk.
De kostprijs van de Vlaamse infrastructuur, die via PPS zal gerealiseerd worden, bedraagt in totaal 135,5 miljoen euro. Van dit bedrag neemt Hasselt 1,8 miljoen euro ten laste voor de heraanleg van de Stokerijstraat en de uitbreiding van de ondergrondse parking aan het Kolonel Dusartplein. Lanaken neemt 2 miljoen euro ten laste voor de aanleg van twee pleinen (t.h.v. Heilig Hart en Europaplein). Dit zijn specifieke extra wensen van de betrokken gemeenten die mee opgenomen worden in het project.
Naast de infrastructuur zijn er 12 elektrische sneltrams en een stelplaats in Hasselt voor de sneltrams voorzien. De 12 elektrische trams vertegenwoordigen een geraamde totale aankoopwaarde van 56,4 miljoen euro. De sneltramvoertuigen zullen worden verworven via lease. De bouw van de stelplaats wordt geraamd op 25 miljoen euro en zal via PPS worden gerealiseerd.
Daarnaast moet De Lijn om het project mogelijk te maken de noodzakelijke gronden verwerven. De kostprijs wordt geraamd op 9,1 miljoen euro. De financiering gebeurt via het klassieke investeringsbudget van De Lijn.
De verbinding tussen Hasselt en Maastricht wordt gerealiseerd dankzij een unieke samenwerking in de Euregio. Zowel gemeenten en provincies als de Vlaamse overheid hebben hun medewerking eraan verleend door de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst. Ook de gemeenteraad van de Nederlandse stad Maastricht keurde de samenwerkingsovereenkomst goed.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits: “De aanleg van deze eerste tramlijn in Limburg, die van Hasselt naar het Nederlandse Maastricht gaat, is een stap in de uitbouw van een fijnmazig, multimodaal openbaarvervoersnetwerk, waar tram, bus, fiets en trein vlot op elkaar aansluiten. Zo ontstaan er openbaarvervoersknooppunten, waar twee of meerdere openbaarvervoersmiddelen vlot op elkaar aansluiten. Deze legislatuur wordt uitdrukkelijk gekozen om te investeren in betere tramverbindingen in Vlaanderen. Naast de al gerealiseerde en in uitvoering zijnde nieuwe tramverbindingen bevestigt de investering in Antwerpen en Limburg deze beleidskeuze.”
Spartacus 1 wordt gerealiseerd via een PPS, een publiek private samenwerking. Na een aankondigingsbericht stelden 5 consortia zich kandidaat voor de opdracht:
aannemingsmaatschappij CFE NV – DIF Infrastructure II PPP Luxembourg SARL;
THV LimRail bestaande uit: BAM PPP BV – Fabricom NV;
THV Randus bestaande uit: Jan De Nul NV – Strukton Finance Holding België NV – John Laing Investments Ltd.;
THV L.B. bestaande uit: NV Heijmans infra, NV Van den Berg, NV Frateur-De PourcqEtn., NV Franki Construct, NV Taveirne Algemene ondernemingen en NV Kumpen;
THV Limburgconnect bestaande uit: NV Denys, NV Democo, NV Imtech, Macquarie Capital Group Ltd. en NV Besix Group.
Door de goedkeuring door de Vlaamse regering van de biedingsleidraad kan de offertefase worden opgestart.

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord