• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

3 grote zomerwerven: minder hinder

26-06-2012

Net zoals vorig jaar vinden er tijdens de zomervakantie grootschalige wegenwerken met impact op het verkeer plaats op de Vlaamse autosnelwegen. Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits stelde vandaag de timing en de aanpak van de drie grootste zomerwerven voor. Dit weekend starten er wegenwerken op de E40 ter hoogte van Aalst richting Brussel, het viaduct Kraainem op de E40 (A3) en de E19 tussen Loenhout en Meer. In het kader van de minder hinderaanpak bij wegenwerken gebruikt het Agentschap Wegen en Verkeer een innovatieve techniek. Voor het eerst wordt een betonnen vangrail machinaal verplaatst, waardoor snel kan worden ingespeeld op de verschillende werffases tijdens de werken op de E40 ter hoogte van Aalst. Hierdoor wordt de werfzone snel en veilig veranderd. Tijdens de nacht is er een grotere werfzone. Tijdens de dag wordt de werfzone verkleind, zodat er weer meer wegcapaciteit is.
Minister Hilde Crevits wil de onderhoudsachterstand op de autosnelwegen tegen 2015 wegwerken. Dit is een absolute noodzaak voor de verkeersveiligheid van de weggebruikers. Om de hinder te beperken wordt naast een goede werforganisatie en communicatie gezocht naar het beste moment voor grote werven met veel impact op het verkeer. Tijdens de zomer is er minder verkeer, daarom wordt geopteerd om tijdens de zomermaanden door te werken.
 
Lopende en geplande wegenwerken
Momenteel wordt er gewerkt op de volgende locaties:
• tot 30 juni: R0 tussen Dilbeek en Jette
• tot 29 juni: E17 tussen Waregem en Kortrijk (richting Frankrijk)
• tot begin oktober: E313 tussen Herentals en Massenhoven (richting Antwerpen)
 
Op 29 juni starten drie grote wegenwerken: op de E40 ter hoogte van Aalst richting Brussel, op de E40 aan het viaduct van Kraainem en op de E19 tussen Loenhout en Meer. Vooral voor het verkeer van en naar Brussel verwacht het Vlaams Verkeerscentrum ernstige hinder. Weggebruikers moeten op de drie grote werven tijdens de spitsuren rekening houden met extra wachttijden, niet alleen op weekdagen tijdens de ochtend- en avondspits, maar ook tijdens de weekends door de vakantie-uittocht. Naast het gebruik van alternatieve routes kunnen de weggebruikers ook kiezen voor het openbaar vervoer om zich te verplaatsen zeker van en naar Brussel.
29 juni tot 19 juli: E40 ter hoogte van Aalst richting Brussel
Van vrijdagavond 29 juni tot 19 juli vindt een structureel onderhoud plaats op de E40 tussen Erpe-Mere en Affligem in de rijrichting van Brussel. De werken vinden 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 plaats. Zo wordt de uitvoeringsperiode beperkt. Tijdens de werken moet het doorgaand verkeer op twee versmalde rijstroken overdag en één rijstrook ’s nachts rijden. De op- en afritten van Erpe-Mere en Aalst worden tijdelijk en gefaseerd afgesloten.

1 juli tot 31 augustus: E40 viaduct Kraainem in beide rijrichtingen
Vanaf 1 juli tot 31 augustus krijgt het viaduct op de E40 in Kraainem over de volledige lengte van 340 meter een structureel onderhoud. Er wordt 7 dagen op 7 gewerkt. Als de aard van de werken het toelaten wordt er ook dag en nacht gewerkt. Tijdens de werken zal het aantal rijstroken van twee maal drie worden teruggebracht tot twee maal twee versmalde rijstroken. Er geldt een snelheidsbeperking van 50 km per uur. De werken zullen voor extra vertraagd verkeer zorgen op de E40 tussen Leuven en Brussel en op de ring om Brussel.

29 juni tot 9 juli: E19 tussen Loenhout en Meer richting Nederland
Vanaf vrijdagavond 29 juni tot 9 juli wordt er gewerkt over een lengte van 7 kilometer op de E19 tussen Loenhout en Meer in de richting van Nederland. Er zal dag en nacht gewerkt worden en dit 7 dagen op 7. Op die manier wordt de uitvoeringstermijn zo kort mogelijk gehouden en de hinder voor de weggebruiker tot een minimum beperkt. Op weekdagen blijven er twee rijstroken beschikbaar voor het verkeer richting Antwerpen. Richting Nederland is slechts één rijstrook beschikbaar. Als de werf wordt opgebouwd van vrijdagavond 29 juni tot zaterdagavond 30 juni is er in beide richtingen één rijstrook vrij. In het weekend van 7 en 8 juli wordt de signalisatie en de markeringen verwijderd, dan zal er één rijstrook richting Antwerpen en twee rijstroken naar Nederland ter beschikking zijn. Er geldt een snelheidsbeperking van 70 km/uur. De op- en afrit Meer richting Nederland wordt afgesloten.
Minder Hinderaanpak
PRIMEUR: Machinaal verplaatsbare betonnen vangrail
Voor minister Hilde Crevits is het essentieel om de hinder voor de weggebruikers tot een minimum te herleiden. Daarvoor zijn al verschillende maatregelen genomen. Vandaag stelt minister Crevits een nieuwe innovatieve werftechniek voor. Voor het eerst in ons land gebruikt het Agentschap Wegen en Verkeer een machine die betonblokken snel kan verplaatsen. Zo wordt vlot en veilig ingespeeld op veranderingen in de werffase. De “Verplaatsbare Barrier” kan met een snelheid van ca. 10 km per uur betonblokken verzetten van de ene naar de andere rijstrook. Doordat de werfzone op de E40 ter hoogte van Aalst elke nacht en elke ochtend verandert, kan met de “Verplaatsbare Barrier” de werfzone snel heringericht worden van twee versmalde rijstroken naar één rijstrook en omgekeerd. Hierdoor wordt extra werfruimte gecreëerd in de daluren. Als het verkeer toeneemt, wordt er terug in extra wegcapaciteit voorzien. Deze betonnen vangrail verhoogt ook de veiligheid van de arbeiders in de werfzone.
Overleg met verschillende partijen
Drie jaar geleden werd onder impuls van minister Crevits het minder hinder protocol afgesloten. Het Agentschap Wegen en Verkeer en het Vlaams Verkeerscentrum en de organisaties Touring, VAB, Transport en Logistiek Vlaanderen, Febetra, UPTR, Unizo, Voka, NSZ en NAVB overleggen sindsdien driemaandelijks over de grote wegenwerken op autosnelwegen. Daarnaast wordt er ook overlegd op projectniveau. Dit overleg vindt plaats in de planningsfase van een project dat veel hinder met zich mee zal brengen. Door samen met de verschillende protocolpartners de organisatie van de werkzaamheden in detail te bekijken, kan de hinder voor de weggebruiker tot een minimum wordt beperkt.
Dit jaar werd ook overlegd met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om de werven van beide gewesten op elkaar af te stemmen. Hierdoor werd er gekozen om de werken aan het Viaduct van Kraainem gelijktijdig uit te voeren met het sluiten van een aantal tunnels richting het centrum van Brussel. Hierdoor worden weggebruikers maar 1 keer gehinderd.
Ten slotte is er ook permanente informatie-uitwisseling met het Nederlands Verkeerscentrum om zo ook de Nederlandse weggebruikers te waarschuwen voor mogelijke hinder, zoals bijvoorbeeld voor de werken op de E19 tussen Loenhout en Meer.
Aandacht voor motorrijders
Om de hinder voor alle weggebruikers zoveel mogelijk te beperken wordt er dit jaar vaak gekozen enkel ’s nachts te werken en overdag de werfzone opnieuw open te stellen voor het verkeer. Hierdoor wordt vermeden dat volledige rijstroken overdag niet toegankelijk zijn voor het verkeer.
Deze manier van werken zorgt er voor dat er niveauverschillen kunnen bestaan tussen het oude wegdek en het wegdek waar de toplaag reeds in de werfzone is afgeschraapt. Bij werven waar op deze manier gewerkt wordt zoals op de E17 tussen Waregem en Kortrijk, is er extra aandacht voor motorrijders. Dit kan bestaan uit extra signalisatie om hen te waarschuwen of het verbod om een bepaalde rijstrook door motorrijders te gebruiken.
Mediacampagne werkt
Voor het tweede jaar op rij waarschuwt een mediacampagne via radiospots, krantenadvertenties en affiches langs de weg de weggebruikers ruim op voorhand voor de komende wegenwerken. Uit de evaluatie blijkt dat 66% van de weggebruikers werd bereikt. 66% geeft aan zich te informeren over de werken na het zien van de campagne. De campagne wordt zeer positief beoordeeld. Maar liefst 70% van de respondenten paste hun verplaatsingsgedrag aan voornamelijk door een andere route te nemen of op een ander tijdstip te vertrekken.
Flitspaal in de werfzone verlaagt de snelheid
Zowel voor de veiligheid van de arbeiders op de werf als van de weggebruikers zelf wordt er bij wegenwerken een snelheidsbeperking opgelegd. Nog te veel automobilisten houden zich niet aan de verlaagde snelheid en brengen daarmee niet enkel zichzelf maar ook de andere weggebruikers en de arbeiders op de werf in gevaar. Dit jaar werd daarom voor het eerst een semi-vaste flitspaal ingezet in de werfzones van o.a. de E313, de E17 en de E40. Uit de eerste evaluatie blijkt dat de flitspaal een sterk sensibiliserend en ontradend effect heeft. In vergelijking met de anonieme snelheidscontroles van de politie reden beduidend minder chauffeurs te snel in werfzones waar de flitspaal werd ingezet.
De semi-vaste flitspaal wordt op 2 zomerwerven ingezet, E40 Kraainem (2 weken) en E19 Loenhout/Meer.
Alle detailinformatie over de grote werven vindt u terug op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer www.wegenenverkeer.be.

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord