7/10 fitnesscentra lappen wet aan laars
16-07-2015
In een onderzoek van de Economische Inspectie naar fitnesscentra die een abonnementsformule hanteren, respecteren bijna 7/10 van de onderzochte centra de wetgeving niet. De meeste inbreuken die worden vastgesteld zijn inbreuken op de wet consumentenkrediet. Dat blijkt uit het antwoord op een mondelinge vraag van CD&V-Kamerlid Leen Dierick aan minister van Werk, Economie en Consumentenzaken Kris Peeters. Van de 156 ondernemingen die onderzocht werden, respecteerden 107 ondernemingen de wetgeving niet. Bij die 107 ondernemingen werden in totaal 295 inbreuken vastgesteld.
Langlopende abonnementsformules van fitnesscentra liggen al een tijd onder vuur. Het probleem ligt meestal bij jaarabonnementen die met een maandelijkse domiciliëring door de consument worden betaald en die omwille van diverse omstandigheden vroegtijdig willen worden stopgezet. In de meeste gevallen moet een hoge schadevergoeding betaald worden die gelijk of hoger ligt dan de prijs van de resterende duur van het contract.
Om een oplossing te vinden voor deze problemen zou de sector een gedragscode uitwerken. Minister Peeters bevestigt nu dat er een ontwerp van gedragscode werd opgesteld die hij deze week nog zal bespreken met de sector.
Leen Dierick is geschrokken van de cijfers maar is het eens met de minister dat oplossingen best in overleg tot stand komen en mocht dit niet lukken, er onderzocht moet worden welke reglementaire maatregelen moeten genomen worden.
Leen Dierick: ”Sporten is gezond. Maar het abonnement mag geen strop om de das zijn. Sporten mag geen financiële kater worden voor mensen die om grondige reden hun abonnement tijdelijk wensen op te schorten. De fitnesscentra hebben er toch alle belang bij dat klanten tevreden zijn. Er moet snel duidelijkheid komen over deze abonnementsformules. De klant heeft hier recht op.”