Vincent Van Peteghem legt eed af in de Kamer

Vincent Van Peteghem (CD&V) uit De Pinte legt straks de eed af als federaal Volksvertegenwoordiger. Hij volgt hierbij partijgenote Sarah Claerhout uit Gent op. Van Peteghem zal zetelen in de commissie Buitenlandse Zaken en zal plaatsvervanger zijn in de commissies Financiën en Volksgezondheid en in de onderzoekscommissie Optima. De 35-jarige Pintenaar haalde bij de federale verkiezingen van 2014 vanop de tweede opvolgersplaats een stevige score met 6680 voorkeurstemmen.

Vincent Van Peteghem is de zoon van oud-burgemeester Martin Van Peteghem. Hij nam voor het eerst deel aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2012. Sindsdien is hij sterkhouder als fractieleider van de oppositiepartij CD&V in De Pinte-Zevergem. Van Peteghem is reeds lang actief bij de jongeren en was ook één van de trekkers van de Innesto30-groep (de groep mensen die het succesvolle Innesto-congres in gang staken). Sinds februari is hij tevens lid van het nationaal partijbestuur. Hij is professor Management en directeur Onderwijsinnovatie aan de EDHEC Business School in Rijsel.

“De verkiezingen in de VS en de Brexit tonen dat we op het vlak van onze internationale betrekkingen voor cruciale uitdagingen staan. Ik wil me dan ook volop inzetten voor de verdediging van onze economische belangen en ons maatschappijmodel in deze steeds meer globaliserende wereld. Daarbij is de verdere uitbouw en verdieping van de sociaal-economische aspecten van het Europese integratieproces essentieel. Dit worden dan ook mijn topprioriteiten.”

CD&V | Wetstraat 89 | 1040 Brussel