Sfeerverslag Nationale Nieuwjaarsreceptie

De vernieuwde Koningin Elisabethzaal in Antwerpen was het decor van onze nationale nieuwjaarsreceptie. Een schitterend, modern en stijlvol gebouw. En een zaal mét oranje zetels. Meer CD&V kon het niet zijn.

Onze CD&V-ministers verwelkomden de meer dan 2.000 enthousiaste leden. Nieuwjaarskussen werden uitgedeeld, wensen uitgesproken en goede voornemens gemaakt. Met een hapje en het befaamde Antwerps bolleke werd geklonken op het nieuwe jaar.

Na het welkomstwoord van Kris Peeters volgde de speech van CD&V-voorzitter Wouter Beke. Een bevlogen speech waarin hij terugblikte op het afgelopen jaar. Een jaar vol angst en paradoxen. Tegelijkertijd keek hij ook vooruit naar 2017. Een jaar van meer WIJ.

Angst

Wouter Beke: “2016 werd een jaar van angst. En wie kan het de mensen kwalijk nemen? Veel zekerheden werden vervangen door vragen. Onze samenleving wordt complexer, digitaler, diverser, globaler, gekleurder. Op zulke momenten moeten we vastberadener zijn. Er is geen andere weg dan de zoektocht naar hoe we kunnen samenleven. Onze maatschappij is er een van rechten én plichten. Wie dat niet aanvaardt, heeft hier geen plaats.”

Onze welvaart beschermen

“De paradox van het populisme overschaduwde 2016. Populisten in heel de wereld – en we vinden ze zowel links als rechts – tweeten oplossingen die er geen zijn. Ze roepen op om terug te plooien op onszelf. Maar terugplooien zal onze welvaart niet beschermen maar onder druk zetten. De uitdaging is onze welvaart te beschermen, zonder ze af te schermen. Geen valse beloftes, maar echte oplossingen, geen riooltaal, maar politiek fatsoen.”

Economische groei mét sociale vooruitgang

“Het Nieuwe WIJ betekent ook: een evenwichtige economie die maximale werkzekerheid garandeert. Ook in 2017 blijven we resoluut gaan voor economische groei met sociale vooruitgang. Wie de betaalbaarheid van de sociale zekerheid garandeert, verwoest niets, maar stelt veilig en bouwt op. We hebben links niet nodig om sociaal te zijn!”

2017

Met een sterke en gedreven boodschap beëindigde hij z’n speech en uitte z’n wens voor 2017:

“2017 wordt het jaar van de waarheid. Een jaar van akkoorden maken, resultaten halen en vooruitgang boeken. Geen regeringen van lopende zaken of slopende zaken. Maar van mogelijke zaken, rechtvaardige zaken, vooruitgaande zaken, hoopgevende zaken. Beste vrienden, laat 2017 het jaar zijn waarin niet de angst, niet de terroristen, niet de populisten onze koers bepalen, maar wel de mensen van dit land. Iedereen die er samen het beste van wil maken. Want het is niet als individuen dat we staan of vallen, maar als een samenleving, als één geheel. Als WIJ.”

Herbeleef de nationale nieuwjaarsreceptie met de foto’s op onze Flickrpagina

CD&V | Wetstraat 89 | 1040 Brussel